Тройна подкрепа срещна на първо разглеждане законопроектът на социалистите за промени в Закона за защита на конкуренцията. След мотивацията на вносителите от столетницата новите текстове бяха подкрепени от становища на БСП, ДПС и „Атака".

Социалистката Корнелия Нинова определи предлаганите текстове като всичко друго, но не и антипазарни. Според нея измененията целят да се помогне на малките производители да получат равни условия на работа спрямо големите вериги. За нея подобно действие ще гарантира ръста на производството, от което следва повишаване и на брутния вътрешен продукт, на данъците и на работните места.

За българските производители липсват алтернативи да си продават стоките извън големите вериги, ако веднъж са се обвързвали с продажба с някоя от тях, натякна още лявата депутатка.
Има случаи на неплащане в продължение на месеци, стоките са продадени, а производителите ни са фалирали, възмути се Нинова и с този пример аргументира задължението за плащане в 60-дневен срок.

Кой български народен представител би гласувал против или въздържал се? Ако го направи, да излезе и да си каже мотивите, поиска лявата депутатка, като апелира колегите си да подкрепят „червения" законопроект.

След емоционалното изказване на Нинова колегата й Станислав Станилов й благодари, че е „атакизирала" БСП и НС с този закон. Той прави чест на това НС, първият, който се опитва да защити малкия човек, похвали Станилов законопроекта.

В позитивните отзиви за законопроекта се включиха и от ДПС. Йордан Цонев определи измененията като едни от най-чаканите от хората. За него новите текстове са част от битката срещу монополите на пазара.

След проучвания в областта на веригата за доставки на хранителни и нехранителни стоки между стопански субекти у нас е регистрирано наличието на седем вида нелоялни търговски практики:

1. Двусмислени договорни условия;
2. Липса на писмени договори;
3. Изменения на договора със задна дата;
4. Нелоялно прехвърляне на търговски риск;
5. Непочтено използване на информация;
6. Нелоялно прекратяване на търговски отношения;
7. Териториални ограничения на доставки.

Именно те оказват негативно влияние върху отношенията доставчик-купувач и краен потребител. Всичко това е мотивирало вносителите от левицата да инициират бързи промени в Закона за защита на конкуренцията.

В променените законови текстове се въвежда понятието „значителна пазарна сила" за предприятие, което самостоятелно или съвместно с други се ползва от позиция, равностойна на господстваща, представляваща позиция на икономическа сила, която му позволява да следва поведение до съществена степен независимо от доставчици, потребители и крайни потребители, тъй като неговите доставчици или купувачи са зависими от него.

Предвидено е критериите за определяне и оценка на пазарното положение на предприятията да се определят в Методика за извършване на проучване и определяне на пазарно положение на предприятията на съответния пазар.
Въвежда се задължение за предприятията със „значителна пазарна сила" да направят промени в проектите на типови договори и общи условия, когато това е необходимо за привеждането им в съответствие с правилата на конкуренцията, да поддържат на интернет страницата си публикувани одобрените типови договори и общи условия и да ги прилагат в отношенията си с доставчици или купувачи.

Резултатът от дебатите за промените в Закона за защита на конкуренцията е положителен, тъй като със "113" гласа "За" народните представители приеха на първо четене предложенията. При гласуването нямаше депутати против, а само девет се въздържаха.