News.bg разполага с 43-те мерки за излизане от кризата, които кабинетът предостави днес на социалните партньори преди утрешната тристранка, където ще бъдат обсъждани.
Потвърди се информацията за идеята за 1 година правителството да вдига ДДС с 2% - от 20 на 22 на сто. Очакваният финансов ефект от тази мярка възлиза на 540 млн. лв.
Въвежда се т.нар. "данък лукс", с който се удвоява данъкът върху жилища над 250 кв.метра, двоен налог ще плащат и собствениците на автомобили над 120 kw, утроява се данъкът върху яхтите. С тези мерки кабинетът "Борисов" очаква в държавната хазна да постъпят 150 млн. лв.
Намялва се срокът по кодекса за социално осигуряване от 75 дни на 30 дни за изплащане на парични обезщетения за временна неработоспособност в случаите ан освобождаване от работа.
Завишава се максималната продължителност на извънреден труд, който може да се полага от едно лице в размките на 1 година.
Въвежда се "икономическа ваканция", която да се ползва, когато работодатели от кризисно затруднение фирми са изразходвали всички други мерки, за да задържат служителите си (намалено работно време, преквалификация и т.н.).
Те ще могат да пускат хората си еднократно в неплатен отпуск за не повече от 3 месеца.
Отменят се преференциите, които се дават на бюджетни учреждения за внос, освободени от ДДС и мита.
Наказателните лихви за невнесени данъци се увеличават от 10 на 20%.
Социалните пенсии, както и добавките минават към Социалното министерство и ще се дават според подоходен тест и тест за имущество.
До края на 2011 година се преустановяват намаленията на осигурителните вноски. Лицата, които не са здравноосигурени на друго основание ще заплащат осигурителни вноски върху доходите от капитал и имущество.
Кабинетът също така планира цялата държавна собственост - мажоритарни дялове и държавни имоти - да се управлява от нова агенция, която няма да е подчинена на ресорните министри.
В антикризисните мерки е планирано въстановяване в законовия срок на ДДС.
Ограничават се средствата за фонд работна заплата до 90% (без МО и МВР) с промяна в постановлението за заплатите в бюджетните организации и дейности за 2010г. Очакваният ефект от тази мяека е допълнително 50 млн. лв. Премахват се паричните суми за облекло за 2010 година за работещите по трудови правоотношения.
Държавните компании, включително и Топлофикация и НДК, се приватизират, като сега се приватизират 51%, а останалоте 49% след 2 години.
Първите кратки коментари на представители на работодателите могат да се предадат с краткото - „Утре битката ще е тежка".
КомБат
на 29.03.2010 в 17:25:12 #222Както казва русначето по-долу, трябва си действаща фирма с история, за да върви всичко по схемичката. Какъв по-пресен пример от това с онази фирма дето беше забравила да си я декларира една наша високопоставена еврокандидатка. Фирмата от 10 години и кусур, почти няма дейност, но си сменя собствениците през 3 години. И името й бе едно такова консултантско.
ptitsa
на 25.03.2010 в 08:33:02 #221Коментарът е на грешно място, ясвно сутринта системата е откачила.
ptitsa
на 25.03.2010 в 08:31:40 #220Фигаро тук, Фигаро там, това е то посланикът. А иначе нашите правят сутрешни метани на труците - сега пък жертвите станали стотици - хиляди. То верно 10 по 100 000 прави милион, ама все пак... Абе още метани ще правите - в момента Турция е най-добре икономически, не зависи от ЕО и си прави и купува каквото иска. Иначе си остават същите - дребни, злобни, сметкаджии, физически нечистоплатни, настъпателни.
rusnache
на 23.03.2010 в 17:36:12 #219Хулио, не е така, тезата е неправилна. Който и пингвин на 24-5 години да хванеш знае колко пари изкарва едно муле. След всяка хваната пратка не умира почти никой, така, че тезата пропада тук. Голяма пратка, не знам коя е най-голямата, мисля, че се ограничава в няколко стотин килограма. Килограма хероин според статистика на турците струва около 2000$, демек 1000 килограма са около 2 милиона $. Но тук идва момента, че много се продава на територията на страната, а тук печалбата вече е различна. Колата не е фактор, защото едни от най-скъпите можеш да си ги купиш на лизинг при месечна вноска до 10 000лв, демек всеки един сериозен бизнесмен може да си го позволи. Трафика, местната продажба, прекупуването и тн оставят огромни суми в България. По статистика на FATF в световен мащаб на ден паричния оборот от хероин и кокаин възлиза на около 15 милиона $, тук вообще не влизат лекарствата, синстетичните наркотици, марихуаната, хашиша и тн, които според FATF са около 3 милиона дневно. Един процент от това всичко да минава през България, това са 180 000$ дневно, а сам знаеш, че там почивни дни няма и тук идва болния момент, дали е един процента или са 3, като единствена държава с отворена сухопътна граница с Турция или повече или по-малко. Много са мръсните пари в България, ужасно много. По неофициална информация хероино зависимите в България са между 20 и 30 хиляди, по думи на МВР един грам струва около 25лв, сметни сега 20 хиляди по 25 лева на ден - 500 хиляди само от хероин, а останалото, кой знае колко прави, официално разбираш, че статистика не може да има, но реално сам можеш да си представиш за колко пари става дума, как оръжие, наркотици, трафик на хора, контрабанда на горива, цигари, алкохол, дрехи, храни, укриване на ДДС, данък печалба и тн и тн сформират едни сладки 2-3 милиарда лева ако не и повече, а БВП на България колко е?
Julio
на 23.03.2010 в 17:12:51 #218Трафика и т.н. изобщо не попадат в подобна статистика. Те по всички стандарти са нелегален бизнес. Въпреки това си мисля че и това не е колосална сума. Имаше преди време една теза която изказа не помня точно кой която гласеше следното: след всяка заловена голяма пратка наркотик си заминава и по една значима фигура от подземният свят. Ако приемем че е вярна и че идеята на тази значима фигура е да гарантира пратката през България, то това означава че тази фигура си заминава заради това че не може да плати за конфискуваната пратка. А една голяма пратка се оценява тук от 1 до 2-3 млн лв. Иначе казано тук "великите" босове нямат толкова пари че да покрият такава сума. Оттук може да се извадят някакви бегли заключения всъщност колко печелят от трафика а именно че не е кой знае колко значителна сума. Все пак България е една брънка от държавите през които се движи подобен товар. Друг е въпроса на откровенно малоимотният българин как му се виждат тези хора и колко е склонен да им преувеличи имущественото състояние. Особенно ако разчита на главният "кантар" за имотност тук - автомобила. Което само по наще ширини се счита за кой знае каква ценност...
thunderlord
на 23.03.2010 в 17:01:49 #217Това което не осъзнаваш е че с делавера може да натрупаш някакъв капитал но не и да разчиташ да те храни редовно. Хората които живеят само от делавери са изключително незнаначителна част от обществото и доходите също не са значителна част...
rusnache
на 23.03.2010 в 16:35:00 #216Еми нали това ти казах няколко коментара по-долу, че чисто фиктивните фирми успяват да съществуват няколко месеца, не повече, като всяка една измама. Може да съм се попрестарал с процента, но лично според мен дела на сивия сектор е поне колкото на белия, защото сив са и наркотици, оръжие, проституция, органи, хора и тн, а сам знаеш колко добре работи това в България. Там вообще не е ясно за какво иде реч, но трафика не хероин от Турция основно е през България, на злато от Турция също. Разкопай по-дълбоко, сам ще се учидиш колко силно мирише всичко.
Julio
на 23.03.2010 в 16:29:27 #215Знам го но знам и че не 50 % и повече от общата стойност на БВП... Ясно ми е че почти всеки като може удря по-някоя далаверка и така. Това обаче че има някаква значима група която се прехранва само с делаверки е приказка за дечица. Това което не осъзнаваш е че с делавера може да натрупаш някакъв капитал но не и да разчиташ да те храни редовно. Хората които живеят само от делавери са изключително незнаначителна част от обществото и доходите също не са значителна част...
rusnache
на 23.03.2010 в 16:13:04 #214Хулио, продавам ти по документи 10 еденици по 10лв, прави 100лв и ДДС 20лв, реално съм ти продал 20 еденици по 7 лева, взел съм 140лв, демек съм 20лв на кяр, пари без отчетност. Няма за какво да не си платя ДДС-то, плащам го и никой не ме закача. Разбери, сивия бизнес в България е прикрит с ужким легален. Сам го знаеш много добре, но спориш и ми доказваш противното, обещавам ти като си дойда в България да се видиме да го обсъдиме на дълго и широко.
Julio
на 23.03.2010 в 16:08:55 #213русначе, Така и всяка каменна кариера и пясъчна по правило след това си спада съответното ДДС като купува фактури от фиктивни фирми нали? Айде бе... Всички са измамници нали? Сал тук сме се събрали трима-четирима честни но то и за нас не е сигурно? Съвсем ме взе на мезе... Пак ти казвам - не съм продавач от женският пазар да ми ги разправяш тия... Апропо ако сивата икомомика беше колкото реалната тогава щеше да има откровен недостиг на работна ръка. Пък не забелязвам да е точно така. Безработните май са си съвсем реални...
rusnache
на 23.03.2010 в 16:05:33 #212Хулио, веригите не манипулират, а всички бензиностанции отчитат някакъв приход, защото ако не знаеш, данъчните могат на базата на 3 дневни отчета да направят усреднен оборот за минало време и ако не съвпада с това което си декларирал отнасяш акт. Дигна се прихода защото се дигнаха цените драги, а тези които продават с документи ( веригите на дребно и не веригите които искат не искат отчитат оборот ) отчитат по-голямо ДДС и готово, те ти повече пари. Фискалните системи по бензиностанциите 97 ги поискаха, сега имаше само изменения заради В данъчна група. Но разгледай селските бензиностанции. На Гошо селския пръч му е все тая дали ще го купи с касов бон или без. Веригите не позволяват да манипулират системите, защото собственика не е пряк надзирател и не може да ходи да види механичния брояч на колонката, реално на 20 000 литра на всяка една бензиностанция в България не излизат между 200 и 400 литра, нормална грешка на колонката, мъртви нива и тн. А частника с 1 бензиностанция осъществява пряк контрол и всичко е на ред при него, отчита по механичен брояч и му далавера да продава без касов бон и да купува без документи. По статистика на Лукоил, всеки четвърти литър гориво в България е контрабанда.
rusnache
на 23.03.2010 в 15:57:08 #211Хулио, вообще не четеш какво ти пиша, сериозно ти казва, описах ти как минава процеса, той си дига разходите с документи от кариерата, защото тя закупила стока без документи, може да продава само толкова колкото може да произведе по документи, но тя има повече и за това ти блъска във фактурата 20 кубика по 40 лева, а реално ти е продала 40 по 25лв, така и с нейния доставчик на стоки. Май вообще не можеш да си навържеш схемата. А с бензиностанциите - в България има 1700 частни и 700 на вериги. Отделно идват всякакви ДАП-ове и тн които имат вътрешноведомствени и купуват от частници. Отделно дори ОМВ и Петрол купуват от частни вносители. В този бизнес съм от много време, знам всичките хиени, знам повечето схеми. Не ме убеждавай. В България ако не си забелязал няма нищо логично.
Julio
на 23.03.2010 в 15:51:22 #210Мен ми е ясно защо се е вдигнал бюджетният приход. Въпроса ми беше как така след като сивата икономика, според теб, е 50 % и нагоре не се възползвала от това да се разрастне още повече. Все пак високата цена е първият фактор който обуславя наличието на сива икономика нали? И какво общо има въвеждането на фискалните устройства по бензиностанциите след като ти твърдиш че няма никакъв проблем да бъдат манипулирани?
Julio
на 23.03.2010 в 15:45:29 #209русначе, и как се връзва това да си вдигаш разходите за да ги приближиш да продажната стойност с това да купуваш от кариера която не ти дава документ? Изпадна в пълно противоречие вече... Относно веригите бензиностанции без да знам точна статистика смея да твърдя че май на верогите са пада лъвският пай от пазара което изобщо не е 50 % според моите представи а доста повече...
rusnache
на 23.03.2010 в 15:43:36 #208Хулио, Лукоил също дължи акциз, въпреки, че е производител и влиза в доклада на Агенция Митници. А става защото като се дига горивото се дига и ДДС и приходите стават по-голями. Нали се сещаш, че ДДС, на 1.5лв е 0.3лв и на 2лв е 0.4ст и така 22 милиона литра дневно, ако не и повече. Така, че сивия бизнес не можеш да си представиш колко много е завладял България. Чисти са само голямите външни фирми и малките български, отделно софтуерните фирми в България, понеже се държат от млади хора, залагащи на високата цена на продукта и ниската производствена себестойност. В горивата чист няма, в строителството също, в храните рядко се намира. Докато можеш да си купиш гориво без документи от Лукоил, ОМВ, Шел, Еко и всеки един продаващ на едро в България, докато всеки един склад за строителни материали е готов да ти надпише фактура, докато само Била, Кауфланд и тн чукат касови бележки, а всичко друго скатава, до тогава оправия няма. За съжеление е толкова зле, че не е истина, а средата на 2008-ма бяха натиснали малко вносителите и търговците на горива отделно заради безразбора с горива без документи, тогава реално с документи се продаваше само във веригите. Тогава вкараха наредба 18 и още няколко за фискалните устройства на бензиностанциите. И да колонката в автономен режим брои също, има електроника която управлява мотора, тази електроника подава информация на фискалната система.
rusnache
на 23.03.2010 в 15:35:50 #207Хулио, говориш за ОМВ и веригите, опитай с частна, ще видиш, че касов бон рядко ще получиш. А ако си строител ти е на далавера да направиш стойността на даденото нещо по документи много близка до продажната, а разходите ги дигаш с услуги и стоки. Не хващаш нишката, хвани я от начало. А добива пясък, много от него го добива незаконно ( факт е ), продава го на бетоновия възел с висока стойност по фактура, но реално му отдава голямо количество, тоест за да си узакони пясъка го пише 10 кубика на 10лв, а не 20 на 5лв, защото законово няма добив на 20 кубика, бетоновия на свой ред не може да продаде повече бетон от колкото суровина за произвеждането му е купил, за това продава скъпо и под друга марка, строителя му е на далавера, щото получава скъпа по документи продукция. А реално, А е продал 20 кубика пясък, ама не по 5 лв, а по 7, защото реалната стойност е 8 с документи, но понеже е без документи част от количеството минава по-евтино, той ще плати данък на 100лв, а реално е взел 140лв, после бетоновия възел се е набълбукал с ДДС в излишък, почва да продава и той по същата схема, накрая строителя получава това което му трябва на висока документална стойност, а реално по-малко пари. Всички са на далавера.
Julio
на 23.03.2010 в 15:32:23 #206А суровият петрол който влиза в рафинерията и съответно горивото което произвежда Лукоойл от него в отчета на Агенция митници ли е? Ама зарежи това. И до днес се твърди че рекордните приходи в бюджета през 2008 се дължат в голяма степен на високата цена на петрола/ респективно безнина, нафата и т.н. И как става това?
rusnache
на 23.03.2010 в 15:28:56 #205А пари се перът с кредити, деклариране на доходи до толкова, до колкото да ти отпускат кредити. Всичко скъпо е на лизинг, всичко е прикрито с кредити. Абсолютен ад е в момента в България и единственния начин е да има строг контрол и правителство което не подкрепя тоя финансов ад, но това на Бойко не е такова, защото е на партия с прекалено много хора. Не можеш да си представиш колко народ има с огромни ресурси. Само ще ти кажа едно, сивите пари в България са толкова колкото и осветените.
Julio
на 23.03.2010 в 15:25:38 #204Добре бе русначе, не знам колконките дали отчитат без да работят фискалните устройства, Знам обаче че никой не ми е продал гориво без да ми даде фискален бон от повече от 10 години. Когато си инвеститор в строеж с намерение да реализираш печалба от строежа. Според теб кое ще ти е по-добре. Да не осчетоводиш разход и да платиш по-голям корпоративен данък и ДДС при реализацията или да си приспаднеш разходите и ДДС-то при покупките и да внесеш реално дължимият данък?
rusnache
на 23.03.2010 в 15:24:28 #203Хулио, нека ти го кажа така, реалното потребление на горива в България е следното: 2.2 милиона коли ежеднвено в движение ( камиони, леки, лекотоварни, всякакви автомобили включая багери, всичко което е с ДВГ ), средно изразходвани 10 литра на ден, това са 22 милиона литра, или 22 000 тона, по 30 дена 660 хиляди тона месечно средно, но Лукоил по такъв анализ го подава като около 1 милион тона. По статистика на агенция митници в нея се внася акциз на около 400 000 тона месечно горива, сега сметни, остатъка до 660, че са 260 000 тона, при среден акциз 470лв на тон си сметни колко са само парите скрити от акциз, респективно добави и ДДС в България, само от горива на месец. Остават строителни материали и тн. Явно ти се иска да вярваш, че България не е огромен балон, но реално е огромен балон, който върти сиви пари.