Във връзка с твърдения в публичното пространство за хиляди деца, настанени в специализирани институции, в съобщение до медиите Министерството на образованието и науката уточнява, че в момента близо 220 деца живеят и се обучават в социално-педагогически интернати и възпитателни училища-интернати.

По изнесени факти за проблеми със социално-педагогическия интернат в Стралджа, МОН уточнява, че в него няма ученици от началото на месец септември 2014 година, тъй като интернатът е закрит.

Припомняме, че интернатът в Стралджа е една от институциите, споменати от Българския хелзинкски комитет при представянето на данни от изготвен от правозащитната организация доклад, според който в този тип учреждения децата живеят като във филм на ужасите - търпят изключително насилие, психически и физически тормоз, дори и сексуални посегателства.

От края на 2013 година до този момент в социално-педагогическите интернати (СПИ) и възпитателните училища-интернати (ВУИ) бяха извършени множество проверки - от Министерството на образованието и науката (МОН), Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД), Върховна административна прокуратура (ВАП), регионалните инспекторати по образованието (РИО), продължават отговора си от просветното ведомство.

Направените конкретни констатации по време на тези проверки, както и направените изводи от предишни проверки през последните години, потвърждават необходимостта от промяна на цялата системата в областта на правосъдието за детето.

Установени са много нарушения и пропуски в работата и функционирането на тези интернати, свързани не само с нивото на образователния процес, но и с недостатъчния капацитет на персонала за неспецифични функции като социални. Може да се направи изводът, че за да се стигне до мярката настаняване в социално-педагогическите интернати и възпитателните училища-интернати останалите системи, които работят с деца, оказали се в конфликт със закона, не са постигнали достатъчен напредък. В тази връзка е необходимо иницииране на по-бързо изпълнение на мерките в Пътната карта за изпълнение на Концепцията за държавната политика в областта на правосъдието за детето, в частта й за законодателна промяна и свеждане до минимум броя на децата в този тип институции.

Част от информациите, станали публични, се отнасят до домове за деца, лишени от родителска грижа, домове за временно настаняване на малолетни и непълнолетни - кризисни центрове, защитени жилища и други, които не са в системата на народната просвета, уточняват още от МОН.

Следва също така да се напомни, че няма регламент за събиране на данни за етническа принадлежност на деца и ученици в системата на народната просвета.

Във връзка с инцидент през есента на 2013 г. и установени нарушения, Социално-педагогическият интернат в гр. Стралджа, общ. Стралджа, обл. Ямбол, е закрит със Заповед № РД 14-76/12.09.2014 г. на министъра на образованието и науката. Учениците от този интернат бяха преместени преди закриването му. Целият процес по подготовката, закриването и преместването на учениците са извършени след провеждането на множество консултации и срещи между представители на Министерството на образованието и науката, Държавната агенция за закрила на детето, Агенцията за социално подпомагане и УНИЦЕФ.

На място в социално-педагогическия интернат в гр. Стралджа (по проект на УНИЦЕФ „Нови перспективи"), се проведоха поредица от срещи на местно равнище и се осъществи комуникация със съответните местни комисии и отделите за закрила на детето с цел извеждането на учениците. Поради липса на законово основание за реинтеграция бяха преместени общо 18 ученици в останалите два социално-педагогически интерната - в с. Драгоданово, обл. Сливен и в с. Варненци, обл. Силистра. За всички тях са проведени срещи по случаи на деца с продължаваща мярка в социално-педагогически интернат и са изготвени оценки на потребностите.

В социално-педагогическия интернат „Христо Ботев" в с. Драгоданово живеят и се обучават близо 30 ученици. За периода 2011-2013 г. е реализиран проект „Всички заедно" по ОП „Развитие на човешките ресурси". Осъществено е едногодишно обучение на персонала за повишаване на квалификацията за работа в извънкласни и извънучилищни дейности с децата - ателиета по керамика, готварство, арттерапия, компютри, приложни изкуства.

С децата е извършено обучение сред природата, при което са съчетани туризъм и обучение по модули „Комуникативни умения", „Жизненоважни умения" и др. Използвана е методика „Връстници обучават връстници". Съвместно с БЧК - Сливен, по проект „Подай ръка на приятел" доброволци всяка седмица са провеждали интерактивни игри и други дейности с децата от интерната. По проект на УНИЦЕФ децата са се включили в извънкласни дейности - народни танци, спортуване, фризьорство артателие и обучение по гражданско образование. През миналата учебна година отново по проект, финансиран от УНИЦЕФ и с друг партньор, е приложен модел „Живот в малка група" - срещи на чаша чай, изграждане на умения за сервиране и подреждане на маса. Заедно с други осъществени инициативи през настоящата учебна година, отново по проект, подкрепен от УНИЦЕФ, училището работи за „Промяна на модела на работа в СПИ".

Във възпитателно училище-интернат „Св. Св. Кирил и Методий" - село Керека са извършени проверки от Държавната агенция за закрила на детето. След констатирани пропуски са взети мерки за отстраняването им. От интерната са създали условия децата да се изявяват в музикален оркестър - изнесени са концерти, както и други изяви в Община Дряново и в Община Велико Търново. Децата от интерната са участвали в ученическите спортни игри по футбол, волейбол, тенис на маса и др. спортове.

ВУИ „Ангел Узунов" - гр. Ракитово, освен, че разполага с добра материална база, има разработена точкова система, която мотивира учениците да се включват пълноценно в живота на училището. Те участват в редица кръжоци, част от които са осъществени по линия на проекта „УСПЕХ". Учениците са участвали с желание в национални шампионати за деца в риск по няколко спорта. С удоволствие са се включвали в туристически прояви. Педагозите са обучени за решаване на конфликти от психолози от Сдружение „Обединени професионалисти за устойчиво развитие" - Пловдив. Педагогическият състав провежда беседи и дискусии за преодоляване на агресията и за обсъждане на социално-значими проблеми.

Съгласно Закона за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните в момента районните съдилища продължават да настаняват ученици в социално-педагогическите интернати. За да се направи общ план за закриване и реформиране на тези институции е необходим и законов акт, категорични са от образователното министерство.

Докато тези промени станат факт, във възпитателните училища-интернати и социално-педагогическите интернати продължават да се концентрират различни проблеми. По тази причина в Министерството на образованието и науката бе предприето и следното:

1. Организираха се срещи с директорите, с експерти и с началниците на регионалните инспекторати по образованието. Поставиха се ясно проблемите и се потърси тяхното решение.

2.  Бяха предприети мерки за подобряване на медицинското обслужване.

3. Бе взето решение да се направят макар и частични промени в Правилника за устройството и дейността на възпитателните училища-интернати и социално-педагогическите интернати. Правилникът е направен в рамките на Закона за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните. Работната група за промени в правилника е създадена със Заповед на министъра на образованието и науката и в нея са включени представители на Държавната агенция за закрила на детето, Агенцията за социално подпомагане и УНИЦЕФ. Предвижда се чрез промените да се подобри координацията между училищния екип, отделите „Закрила на детето", местните комисии за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните, родителите и самите деца. Необходимо е запознаване с правата на децата още при постъпването им в училище. Трябва да се усъвършенства организацията на корекционно-възпитателната работа и да се изготвят указания за нейното качествено провеждане.

4. През месец октомври 2014 г. се проведоха две обучения за 35 учители и възпитатели по следните теми:

„Запознаване с видовете насилие и с индикаторите за разпознаването им. Създаване на умения за овладяването на гнева и агресията на учениците" и „Съгласуване на действията и взаимодействието с дирекциите „Социално подпомагане" и местните комисии за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните.

5. През месец ноември бе проведено обучение на директорите на специални училища във връзка с подобряване на взаимодействието на институциите, участващи в Координационния механизъм за взаимодействие при работа в случаи на деца, жертви или в риск от насилие и за взаимодействие при кризисна интервенция

6. По Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж 2014 - 2020", Оперативна ос № 3 „Образователна среда за активно социално приобщаване", се предвижда да се осъществи проект, чрез който се цели  осигуряване на условия и ресурси за изграждане и развитие на подкрепяща среда в детските градини и училищата за осъществяване на включващо образование. Отделен модул в него предвиждаме за учениците с девиантно поведение. Дейността предвижда промяна в организацията и функционирането на възпитателните училища-интернати и социално-педагогическите интернати, която да осигури комплексен и мултидисциплинарен подход към  децата в конфликт със закона, настанени с решения на съответния районен съд.