ДПС са двойкаджиите по активност в контрола на правителството. От партията на Сокола са "догонвани" от депутатите от ГЕРБ. Това сочат резултати от втория мониторингов доклад за дейността на 41-то НС, изготвен от Института за модерна политика.

0.09% е средната активност на депутатите от ГЕРБ по време на парламентарния контрол, което означава, че от партията на Бойко Борисов не могат да съберат 10 депутати, които да зададат поне по един въпрос.

10 депутата са задали половината от питанията по време на контрола за периода юли 2009 - февруари 2010г.

Най-активният депутат  за периода юли - ноември 2009г. е Иван Иванов от Синята коалиция, следван от Ваньо Шарков, а на трето място е Яне Янев от РЗС.

Иванов държи първата позиция и за следващия отчетен период ноември 2009 - февруари 2010г. Втора позиция запазва Шарков, а Янев отстъпва третото място на лидера на СДС Мартин Димитров.

Данните  сочат още, че две от парламентарните групи в правителственото мнозинство се нареждат на първите две места по активност в парламентарния контрол за юли - ноември 2009г. - Синята коалиция и Атака.

Най-голямата опозиционна  фракция Коалиция за България е на трета позиция.

За периода ноември 2009 - февруари 2010г. червените са се активизирали и изместват Атака от втората позиция.

Синята коалиция е първенец по брой питания по време на парламентарния контрол.

От института за модерна политика отбелязват, че е незадоволителен парламентарния контрол за спазване на върховенството на Закона и гражданските права в работата на МВР.

Има известна тревога от бездействието на парламента и неговите комисии във връзка с твърдения, че някои действия и актове на МВР за борба с организираната престъпност са в разрез с правозащитните стандарти.

Борислав Цеков от Института за модерна политика настоява да се осъществява по-активен текущ парламентарен контрол чрез комисията за вътрешна сигурност и комисията за контрол на ДАНС.

Тяхна е ролята за контрол на ефективността на службите, убеден е Цеков.

Според него в този си вид парламентарният контрол е формален, неефикасен и недостатъчен.

Ние предлагаме да се възстанови в реформиран вид консултативния съвет по законодателството при председателя на НС, както и да се засили ролята и участието в законодателния процес на парламентарната комисия по правата на човека, настоява още той.

Ние предлагаме да се въведе т.нар. блиц парламентарен контрол като бърза писта за задаване на нетърпящи отлагане въпроси към министрите, посочи още Борислав Цеков. Той предлага в определен пленарен ден да се отдели половин час за кратки отговори от страна на министрите на писмени въпроси от депутатите, зададени 24 часа по-рано от деня за отговор.

Цеков подчерта, че такава е практиката в германския Бундестаг.

От Института са направили и мониторинг на законодателството, като са го разделили на 3 сегмента - прозрачно законодателство, сиво законодателство и черно законодателство.

Прозрачното законодателство отговаря на европейските стандарти и гарантира правата на гражданите и свободата на икономиката. Подобни закони са законопроекта за потребителския кредит, както и приетите промени в закона за съдебната власт.

Сивото законодателство урежда частни, корпоративни и лични интереси на отделни депутати или въвежда прекомерни регулации в ущърб на свободата на стопанската инициатива и гражданските права. Тук се отнасят закона за събранията митингите и манифестациите, промените в НПК и закона за електронните съобщения , закона за лечебните заведения, промените в закона за ГМО и т.н.

За щастие няма законопроекти, които да попадат в зоната на черното законодателство.