Бизнесът с „опаковането" на сградите, които се ремонтират в широкия център на София, стартира преди няколко години, но отбеляза своеобразен бум преди около две години, когато започна масовото обновяване на опасните жилищни кооперации и административни постройки. Така много остарелите кооперации в центъра на столицата бяха опасани от скелета, но скрити зад огромни рекламни мрежи.

 

Собствениците на опасните сгради получиха чисто нови фасади, без да плащат за ремонтите, срещу съгласието си да отдадат опасаното пространство за реклама и по този начин да открият пазар на компаниите за външна реклама. Напоследък обаче

 

Столична община също влезе в бизнеса

 

с външната реклама. Все повече стават зданията из централните части на София, където своеобразен посредник при наемането на кандидат-рекламодатели се оказва местната власт. На една от сградите, която се намира на ъгъла на булевардите „Тодор Александров" и „Христо Ботев", върху мрежата, с която е опасано скелето, има реклама на автомобилна компания, но е изписано „Обектът се реставрира със съдействието на Столична община". Което подсказва кой е посредникът в случая.

Обикновено местната власт се намесва в бизнеса с външната реклама при сгради, които са паметници на културата от национално или местно значение, и когато става въпрос за обществени здания или такива със социално предназначение. Представители на частните дружества, които работят от самото начало на пазара на външната реклама, твърдят, че влизането на общината като техен конкурент, не ги притеснява.

„В София има толкова много стари сгради, които трябва да бъдат реновирани, че в близките пет години има работа за всички играчи на този пазар, в това число и на общината." Прогнозата е на Димитър Самодумов, генерален директор на „Megaboard България", част от австрийската инвестиционна компания „Соравия".

„Относително просто е - или сградите остават в този трагичен вид, или се намира някой да спонсорира санирането. Този тип бизнес не е толкова печеливш, колкото изглежда на пръв поглед, Но спомага за развитието на добрия имидж на съответната компания", уточнява Самодумов. Мартин Димитров, мениджър „Развитие" в агенцията за външна реклама Metropolis Outdoor Media Group, определя схемата като форма на социална дейност посредством своеобразно публично-частно партньорство.

Всъщност двете компании, заедно с News Outdoor България, са основните играчи на пазара на външна реклама в София (виж графиката). Спорадично на пазара се появяват и други фирми. Повечето от тях обаче изчезват относително бързо, тъй като не успяват да пробият и да се наложат с комплексна услуга.

 

Технологията на реновацията

 

Схемата за обновяване на фасадите или дори на вътрешните общи части в кооперациите се прилага от няколко години. В проспериращ бизнес обаче започна да се превръща преди около две години, когато от Дирекция „Архитектура и градоустройство" (ДАГ) масирано направиха инвентаризация на опасните сгради в столицата и дадоха конкретни препоръки на собствениците да вземат мерки. А поводът за това стана трагичният инцидент със сградата убиец на столичната улица „Алабин" на 19 септември 2006 г.

„Започна се с най-опасните здания, намиращи се в централните столични райони, като в зависимост от състоянието на сградата се излиза със съответните препоръки към собствениците", коментира началникът на дирекция „Контрол по строителството" Влади Калинов. По думите му обаче подобна инвентаризация на сградния фонд в столицата е процес, който периодично си върви и трудно може да се приеме като „акция".

Писмата, изпратени до собствениците на кооперации с препоръки да си оправят мазилките, които се лющят и могат да са опасни за минувачите, както и заплахите за налагане на санкции при неизпълнение на мерките, ориентираха мнозина към намиране на алтернативни форми за финансиране на ремонтите. Така немалко от обитателите на сградите вместо да харчат пари отдадоха фасадите и част от покривните си пространства за разполагане на реклами. Това естествено стана с посредничеството на компаниите за външна реклама, които се наемат с възстановяването на сградата, поемайки разходите по ремонта. Срещу това получават право да опаковат скелето на реновиращата се кооперация с мрежа, върху която се рисува или апликира реклама. Така, от една страна, се обезопасява строежът, а от друга - се избиват разходите с реклама.

Обитателите на ремонтирани по тази схема сгради са доволни от партньорството си с компаниите за външна реклама, тъй като в повечето случаи самите те не могат да си позволят обновяването със собствени средства. Домоуправителят на наскоро ремонтирана жилищна сграда в района на булевардите „Патриарх Евтимий" и „Христо Ботев", който пожела анонимност, каза, че тази схема за реновиране на сградите е добър изход от ситуацията. Причината е, че по Закона за устройство на територията общината ги е задължила да вземат мерки по вида на сградата, която обитават. Немалко от собствениците (обикновено възрастни хора) нямат средства за ремонт на общите части, а при неизпълнение на препоръките на общината се дължат глоби.

Затова напоследък започват да зачестяват случаите, при които самите собственици на сгради в режим на етажна собственост търсят съдействието на агенциите за външна реклама.

 

Формата за откупуване на ремонта

 

Основните играчи на пазара на външна реклама коментират, че обновяват сградния фонд, като преследват две цели - комерсиална и социална. От една страна, действащато законодателство задължава собствениците на стари сгради да ги обновяват, а от друга - повечето от същите собственици не разполагат със средства да изпълнят законовата разпоредба.

Законът за устройство на територията и Наредба № 1 към него предвиждат три възможни мерки. В зависимост от състоянието на самата сграда предписанията може да бъдат реновиране, реставриране или саниране. В немалко от случаите се налага да бъдат подменяни инсталации, канализация, да се ремонтират покриви, а това оскъпява допълнително ремонта. И тогава на помощ идват посредниците.

„Нито една фирма, която се занимава с външна реклама, не може да се издържа само от приход от реклама при саниране на сгради, но неправилният подход към такова нещо може да й донесе огромни финансови и имиджови проблеми", отчита Димитър Самодумов. Според него при атрактивно разположение на сградата като местоположение, достатъчно добра възможност за разполагане на голямо рекламно съоръжение и не толкова сериозно реновиране, ремонтът би могъл да се откупи и за около половин година. При сегашната финансова ситуация обаче е значително по-реалистично да се залагат поне 12 месеца.

Отделен е въпросът, че сроковете за престой на рекламните мрежи открай време са проблемни. „Максимално допустимият от закона срок (12 месеца) за престой на рекламната мрежа, както е записано в Наредбата за рекламата, е твърде кратък. Тоест период, за който трудно може да се постигне възвръщаемост на инвестицията", казва Мартин Димитров. Според Димитър Самодумов, за да разположат рекламното си послание върху опасващите сградата мрежи, рекламните агенции плащат между 3000 и 7000 евро на месец, като тарифите зависят не само от рекламната площ, но и от времето, през което се извършва ремонтът. Това до голяма степен обяснява защо дори когато ремонтите по сградата са приключили по-рано, компаниите предпочитат да държат рекламните мрежи до края на максимално

 

допустимия срок от 12 месеца

 

който обаче често става обект на конфликт между собствениците на сградите и рекламните агенции. Едните искат по-бързо да бъдат свалени скелетата с рекламните мрежи, особено ако ремонтът е приключил, макал че не са плащали за него, а другите - да бъде изпълнен срокът докрай, за да получат пълната договорена сума за реклама.

„Стараем се да контролираме процеса и от компаниите за външна реклама изискваме да представят подробен план-трафик за вида и сроковете за извършване на строително-монтажните работи", казва арх. Росица Пангарова, началник отдел „Преместваеми съоръжения и реклама" в направление „Архитектура и градоустройство" на Столична община. По думите й местната власт може да дава указания, да изисква информация, но не и пряко да контролира процеса и изпълнението, тъй като става въпрос за договорни отношения между собственици на имоти в етажна собственост и частни дружества, каквито са агенциите за външна реклама (практическият инвеститор на ремонта).

За да получи разрешение за поставяне на съответната рекламна мрежа, компанията за външна реклама трябва да подготви художествен проект на фасадата, план за безопасност, да има нужните сертификати за скелетната конструкция, която ще постави. Задължително е също да представи договор за съгласие на етажните собственици.

 


Парцелиране на територии

Бизнесът с рекламно опаковане на сгради можеше да пострада, ако бяха приети всички изменения в Наредбата за преместваемите обекти и рекламата в София в средата на януари тази година. Част от промените, които обаче не бяха приети от Столичния общински съвет, предвиждаха корекция на текстовете, уреждащи въпроса с поставянето на рекламни мрежи върху скелетата на ремонтираните сгради. И вместо да ги поставят безплатно, а срещу това да поемат разходите по обновяването на кооперацията, при измененията думата „безвъзмездно" трябваше да отпадне от чл. 76 на наредбата. Което означаваше допълнително оскъпяване на този бизнес и ограничаване на пазарните им дялове.

„Измененията в наредбата така и не се задействаха, тъй като тя беше атакувана още миналата година в Софийския градски съд по искане на областния управител Тодор Модев по линия на Закона за местната власт и местното самоуправление", коментира Димитър Самодумов.