Над 90% от яйцата, които се предлагат в търговската мрежа в България, не отговарят на изискванията на ЕС и българското законодателство.

Това сочи проучване на международната неправителствена организация „Четири лапи".

Те припомнят, че според Наредба 1 за изискванията за яйца за консумация, в сила от 22.01.2008 г.,  всяко яйце, предназначено за предлагане на пазара, трябва да има върху черупката си код на производителя, състоящ се от шест цифри и две букви.
Кодът носи пълната информация за това от кого и при какви условия е произвел яйцето.

Наше проучване в големите търговски вериги показа, че над 90 % от яйцата, които се предлагат на пазара, не отговарят на българското законодателство, което е съобразено с изисквания за целия Европейски съюз, твърди Дади Ейнарссон, ръководител програми в българския офис на ЧЕТИРИ ЛАПИ.

Според наредбата за изискванията за яйца за консумация кодът на производителя трябва да започва с цифра (от 0 до 3), посочваща метода на отглеждане на кокошките-носачки, инициали BG, кодът на областта, в която е регистриран производителя (от 01 до 28) и трицифрен пореден номер на производителя при вписването му в регионалните ветеринарномедицински служби.

Особено важна е цифрата, посочваща метода на отглеждане на кокошките-носачки: 3 посочва отглеждане в батерийни клетки, 2 - подово отглеждане на кокошките в затворени постройки, 1 - свободно отглеждане на открито, 0 - органично производство. Методът на отглеждане на кокошките-носачки трябва да е отбелязан и върху опаковката на яйцата.

„Право на всеки потребител е да бъде информиран за произхода на хранителните продукти, които купува.
В случая с яйцата, той има пряко отношение към качеството. Доказано е, че яйцата от кокошки, отглеждани при условия максимално близки до естествените, са по-качествени", добавя Ейнарссон.