Българският износ за 2014 година е 29,314 млн. щатски долара. Малък, но все пак спад от 1% връща България отново на 65-то място в света по износ на стоки за 2014 г. - с 2 места по-надолу спрямо 2013 г.

Това показва анализ, направен от Българската стопанска камара, от където посочват, че измерването в щатски долари позволява съпоставка с всички други държави и използването на статистиката и инструментите на Световната търговска организация (СТО).

Една от причините за отрицателните данни би могла да се търси в курса на щатския долар. Друга - колебанията в цените влияят значително върху намалението на износа на нефтени продукти и горива.
Що се отнася до медта, българският износ количествено расте, но цената на метала на световните пазари пада, поради спад в търсенето в Китай, който е основният потребител.

Сред водещите експортни борсови стоки голям спад на цената бележат слънчогледово семе - 10,1%, руди и концентрати от благородни метали - 11,7%, медни руди и концентрати - 28,7%, слънчогледово олио - 34,1%, рапица - 17,8%.

Сред водещите пазари по-значителен спад регистрираме в Китай - 18%, Русия - 8%, Испания - 10%, Сърбия - 8%, Украйна - 55%. Печелим пазарни позиции в Белгия - 42%, основно поради двойно увеличение износа на мед, Сингапур - 71%, където се пренасочи износът на горива от Гибралтар, Полша и Чехия с по 12 %, Алжир - 94%, поради увеличен износ на горива.

В периода 2010-2014 г. българските фирми достигат средногодишен ръст на износа от 8%. През същия период световният внос расте с 4% средногодишно.

Както и досега, България е лидер в износа на някои нишови продукти. Наблюдава се обаче ръст в износа на стоки с по-висока добавена стойност като медикаменти, машини, електрически и електронни изделия, както и фармацевтични продукти.

Такава трябва да бъде и по-нататъшната специализация - продуктова, с по-висока добавена стойност, а не секторна. Икономиката няма 2 или 3 водещи и структуроопределящи отрасли и не може да се очаква България да е експортен лидер в цял сектор.