Националният съюз на превозвачите е против законовите промени, предложени от бившия транспортен министър и настоящ депутат от Коалиция за България Петър Мутафчиев, отнасящи се до удължаване експлоатационния срок на таксиметровите автомобили.
Това обявиха от организацията в отворено писмо изпратено до ръководството на Народното събрание, транспортната комисия към парламента и до парламентарните групи

Председателят на сдружеснието Румен Крумов посочва, че в браншовата организация членуват 90% от таксиметровите превозвачи в София.

Припомняме, че предложението Мутафчиев за законодателни промени предвижда първоначалното вписване на таксиметров автомобил в регистъра да е за коли на не повече от осем години от датата на първата им регистрация (при досегашно изискване от пет години) и максимални години за експлоатация - 15 (при сега допустими - 10).

Предложенията за законово промени идват след поети ангажименти от страна на БСП, че ще преразгледа Закона за автомобилните превози. Ангажиментите бяха поети след протест на таксита от по-малките градове проведен в края на ноември м.г. Тогава представители на протестиращите водачи посочиха, че изискванията за нови автомобили обслужват единствено лизинговите компании и банките.

Националният съюз на превозвачите посочва в своето отворено писмо още, че поставеният за разглеждане въпрос не е маловажен и засяга интересите както на представители на бранша, така и на широк кръг граждани, ползващи услугата, най-малкото защото в големите градове таксиметровият превоз на пътници е неразривна част от градския транспорт. Това налага по наше мнение една по-обстойна дискусия, в която да се потърси становището и на съсловните организации и дори на самите потребители - граждани и граждански организации.


От бранша изтъкнаха технически доводи за това, че не е безопасно да се карат стари автомобили:
"При ежедневна заетост на един таксиметров автомобил от по почти 24 часа на смени и съобразено и с пътникопотока и дължината на пробега, нормално той изминава почти 100 хил. километра на година. За десет години период на експлоатация това прави между 700 хил. и 1 млн. километра. Извън всякакво съмнение е, че това МПС е напълно амортизирано физически и технически, и никакви твърдения, че при една добра сервизна поддръжка може да продължи да служи за платен превоз на пътници, не могат да разсеят основателните съмнения за безопасността на водача и клиентите”

От НСП посочват още:

„Идеята за допускане на първоначално вписване в регистъра на автомобили до осем години от първата им регистрация би довело до възможност на пазара да се въведат при минимални инвестиции изначално амортизирани автомобили. И това е така, защото критерият за възрастта е чисто формален и не е задължително обвързан и с техническото състояние на МПС.
Ето защо считаме направените предложения в този смисъл за неудачни.
Същевременно сме съгласни отчасти и с обратното становище на превозвачите от по-малките населени места. Аргумент за това е обстоятелството, че на територията на една по-малка община, предвид пътникопотока и разстоянията един автомобил на 10 години от първата си регистрация може да има и пробег от 200 000 километра и да бъде напълно годен да продължи да работи като такси.
В тази връзка би могло да се помисли за един наистина диференциран подход при решаване на този проблем, но решаването „генерално” чрез предлаганите промени в ЗАвтП едва ли е удачен, като се има предвид общото разширяване по чисто формален признак на възможностите да се осъществява този вид дейност.

От браншовата организация настояват и за въвеждане на минимални цени на услугата за таксиметров превоз на пътници, като това според тях ще доведе до изсветляване на сектора и по-малко укрити данъци и осигуровки.