Отдават на концесия половината от летище Крумово заедно с пистата, съобщи министърът на отбраната Веселин Близнаков след срещата си с транспортния министър Петър Мутафчиев, на която са уточнили спорните въпроси.

Според Мутафчиев до март месец ще има готовност за прехвърляне на летището на транспортното министерство и съвместно с армията и военновъздушните сили летището да се ползва и като гражданско.
Така хем ще са гарантирана националната ни сигурност и ангажиментите ни към партньорите, хем летището ще може да се развива като гражданско летище в Пловдив, което е важно и за туризма, коментира Мутафчиев.

Веселин Близнаков предостави на транспортното министерство предложения за концесиониране на военни летища.

Идеята е да бъдат предоставени колкото може повече военни летища на Министерството на транспорта за концесиониране, тъй като това ще осигури най-малко 2 ползи - ще се намалят средствата за поддръжка, ремонт и охрана на летищата, което спестява бюджетни средства и второ - това ще стимулира инвеститорския интерес и ще допринесе за развитието на икономиката, търговията и туризма, поясни Близнаков.

България има 33 военни летища, като 3 от тях вече са отдадени на концесиониране (Щръклево, Стралджа, Крайници), припомни Близнаков.
Той съобщи, че министерството предлага  за концесиониране още 7 летища- Узунджово, Горна Оряховица, Стара Загора, Равнец, Добрич, Габровница и Крумово.

Близнаков заяви, че има готовност до Нова година да изготви доклад до правителството за летище Горна Оряховица, а за някои други - като Крумово, очаква документите да бъдат оформени и внесени в МС до 3 месеца.

Министърът на отбраната специално подчерта, че тези летища, които ще се предоставят на концесиониране, ще запазят предназначението си като резервни за българската армия и ще бъдат ползвани от военните в случай на криза.
Всеки концесионен договор си има такава клауза.

Министерството на отбраната запазва 7 от летищата като активни военни летища (Граф Игнатиево, Каменец, част от Крумово, Безмер, Чайка - Варна, Балчик, Долна Митрополия) и 2 резервни.
Останалите летища с отпаднала необходимост, които няма да бъдат предоставени на концесиониране, поради липса на инвеститорски интерес, са на разпореждане на министерството на отбраната и се предоставят за продажба или замяна за жилища, допълни Близнаков. 

Около година и 3 месеца ще отнеме изготвянето на документацията и процедурите до сключването на концесионните договори, което включва анализи, подготовка на решението на МС, обявяване на концесионирането, подготовка на тръжната процедура, оценка на явилите се кандидати и сключване на договора, поясни транспортният министър Петър Мутафчиев.

Той каза, че първото летище, което ще бъде предложено за концесиониране, ще е летище Русе.
До края на годината според очакванията на Мутафчиев ще има решение на правителството и концесионната процедура за него може да започне от 3 януари.

Следващата концесионна процедура ще е за летище Търговище, след което за концесиониране ще бъдат предложени летище Горна Оряховица, летище Крумово, летище Стара Загора и летище Узунджово, съобщи Мутафчиев.
Той каза още, че  с представители на МЗГ и на хасковския регион са проведени разговори за развитието на летище Узиунджово като карго и селскостопанско летище, но идеята още не е развита.

Според министъра на отбраната, тъй като бюджетните средства са недостатъчни за подържането на летищата, по-добре ще е те да бъдат предоставени за концесиониране.

Веселин Близнаков съобщи още, че експортната комисия е дала разрешение на Елбит Систем за износ на двигателите на хеликоптерите, които по договор трябва да ремонтира и модернизира и той изрази надежда израелската компания да изпълни договорните си ангажименти.
Получаването на разрешителното за износ досега им беше проблем, всичко, което зависеше от МО и от МИЕ сме го направили, за да им помогнем, подчерта Близнаков.