В резултат на предприеманите мерки срещу гратисчиите намалява броят на пътниците без превозни документи, похвалиха се от БДЖ.

Само за май 2010 г. събираемостта на приходите от превозния персонал във влаковете се е увеличила с 25% спрямо същия месец на миналата година, а за м. юни - с 30 %.

БДЖ постоянно предприемат действия за превенция на пътуванията гратис. За тази цел се извършват допълнителни внезапни проверки във влаковете от съответните контролни органи на дружеството.

Естеството на тези проверки, е свързано както с проверяването на превозните документи и таксуването на пътниците без билети, така и с упражняването на контрол върху качественото и своевременно изпълнение на служебните задължения от превозния персонал.

Паралелно с тези предприемани мерки, се провеждат и организирани проверки съвместно със служители от Транспортна полиция.

Само през предишните три месеца (т.е. през периода април - юни) са проверени средно по 573 влака на месец и е потърсена отговорност за различни нарушения от общо 93 служители на превозни бригади.

Железопътният превозвач налага строги санкции върху влаковия персонал, който нарушава професионалната етика, но същевременно очаква от своите клиенти коректно да заплащат за предоставената транспортна услуга.

Пътниците без билети пътуват основно на къси разстояния, предимно в пътническите и крайградските пътнически влакове с т.нар. работнически и ученически характер, ползвани основно от клиенти на железопътния превозвач, които пътуват до работните си места или учебни заведения в столицата.

Проблемът с нередовните пътници е най-сериозен в крайградските линии около София (направленията са от Ихтиман и Лакатник към София, както и в обратната посока).

Отказът от страна на пътник, или група пътуващи, да заплатят за транспортната услуга е проблем, с който много често дори и най-добросъвестният кондуктор трудно може да се справи сам.

„Български държавни железници" ЕАД ще продължат своите безкомпромисни действия срещу опитите за пътуване гратис, независимо че всички предприемани мерки означават допълнителен труд за служителите на железопътния превозвач, както и допълнителни разходи.