Европейската комисия започна задълбочено разследване на плана за помощ за преструктуриране на българската държавна железопътна компания „БДЖ", съобщиха от Брюксел.
Комисията има съмнения дали този план е подходящ, за да се възстанови дългосрочната жизнеспособност на дружеството, и дали съдържа достатъчно мерки за гарантиране на собствения принос на дружеството към разходите за преструктуриране, както и мерки за компенсиране на нарушаването на конкуренцията.
Стартирането на задълбочено разследване позволява на заинтересованите трети страни да изпратят своите мнения относно мерките, които са предмет на разследването. Това не предрешава неговия краен резултат, уточняват от ЕК.
Припомня се, че през май тази година България е уведомила Комисията относно увеличение на капитала на БДЖ в размер на 550 млн. лв. (около 278 млн. евро), което трябва да бъде предоставено на шест транша през периода 2011-2016 г. Мотивите са, че тази мярка следва да спомогне за преструктурирането на дружеството, което от няколко години е в затруднено финансово положение, а именно чрез изплащането на някои от неговите задължения.
Според представения от България на ЕК план се очаква през 2012 г. да се възобнови жизнеспособността на дружеството чрез увеличаване на капитала, въвеждане на мерки за намаляване на разходите, продажба или бракуване на част на подвижния състав, както и съкращаване на работната ръка.
Ръководството на БДЖ има карт-бланш за реформите. Това заяви шефът на Управителния съвет на БДЖ Холдинг Владимиров на кръгла маса, която срещна ръководството на БДЖ и представителите на спедиторския бизнес у нас. Още...
В края на миналата година Комисията временно одобри публично финансиране в размер на 249 млн. лв. (приблизително 128 млн. евро) за дружеството, тъй като неговото внезапно закриване би предизвикало големи смущения, както и за да даде възможност на България да представи план за преструктуриране, гарантиращ неговата бъдеща жизнеспособност и други ключови аспекти. Помощта обаче не бе предоставена.
Комисията има редица съмнения по отношение на плана за преструктуриране, представен през май, включително относно жизнеспособността, тъй като в плана липсват няколко елемента от съществено значение, като например дали дружеството действително ще бъде жизнеспособно, ако съдържащите се прогнози по отношение на приходите се окажат прекалено оптимистични.
Освен това България не е предоставила доказателства, че приватизацията на дъщерното дружество на БДЖ за товарни превози ще бъде достатъчна, за да компенсира нарушаването на конкуренцията, или че това ще представлява подходящ принос на дружеството към разходите за преструктурирането му, тъй като сроковете и резултатите са несигурни.
Отписването от държавата на дълговете, натрупани от БДЖ преди присъединяването на България към ЕС през януари 2007 г., може да е съвместимо с правилата на ЕС относно държавната помощ съгласно раздел 4 от Насоките на ЕС за държавните помощи за железопътния транспорт. До момента обаче България не е предоставила необходимите пояснения, позволяващи извършването на подходяща оценка.
От Еврокомисията припомнят, че помощите за оздравяване и преструктуриране силно нарушават конкуренцията, тъй като се предоставят на едно дружество в ущърб на останалите. Насоките на ЕС за оздравяване и преструктуриране от 2004 г. поставят условието планът за преструктуриране да възстановява дългосрочната жизнеспособност на дружеството въз основа на реалистични предположения. Целта е да се избегнат многократните искания от дружеството за държавно подпомагане.
Планът трябва да включва също така мерки за компенсиране на нарушаването на конкуренцията. Такива мерки обикновено включват намаляване на капацитета и пазарния дял или занижаване на бариерите за навлизане на пазара. Накрая, получателят трябва да предостави значителен собствен принос към разходите за преструктуриране.
NikB
на 15.11.2011 в 16:19:56 #18Към Граф Менте Христо: вероятно и дядо ти и прадядо ти са пасли патките край някоя ЖП линия. Или не са имали пари да те изучат. БДЖ е на дотации доста време преди "последните 20г" - още Тодор Живков и комунисто-мафиотите им уредиха загубите.
Граф Менте Христо
на 10.11.2011 в 00:48:28 #17Прадядо ми е карал влака от Одрин до Ямбол,а дядо ми е бачкал на телеграфа още когато БДЖ-то е принадлежало на Барон Хиршовите,тогава в рамките на Османската Империя , все са били на печалба,защо ли от 2 десетилетия все са на загуба,а сега и на фалит?
psp_11
на 09.11.2011 в 22:56:35 #16mrKrastev | 09.11.2011 22:09 Тежка е раницата, но по-добре друг да я носи.. Грешките на управляващите я плаща народа. В България грешките се представят като голямо постижение, докато не се осъзнае, че са били грешки.
psp_11
на 09.11.2011 в 22:51:18 #15mrKrastev | 09.11.2011 22:09 Няма значение на кого ще ги лепнат. Важното е кой ще плаща.
psp_11
на 09.11.2011 в 22:49:47 #14NikB | 09.11.2011 20:50 .... Ако ти искаш - дай й 500 милиона. аз не искам и 500 лв от моите данъци да потънат в пясъка на БДЖ! ================== Ти къде искаш да отидат твоите 500 лв данъци?
mrKrastev
на 09.11.2011 в 22:09:51 #13е сега се надявам да ни плеснат едно 8 милиарда глоба за заменките по времето на бсп и народа или да се усеща или да умира и да закриваме държавата
mrKrastev
на 09.11.2011 в 22:08:55 #12NikB | 09.11.2011 20:50 фалирала ти е главата при тодор живков той катто слезе всичко работеше и това са фактите още не могат да го откраднат "фалиралото
mrKrastev
на 09.11.2011 в 22:07:47 #11NikB | 09.11.2011 16:22 монополи в реален фалит айде бе
Ачката
на 09.11.2011 в 21:03:37 #10Така е в развитите капиталистически общества - модернизация, преструктуриране и ...на улицата.
NikB
на 09.11.2011 в 20:50:06 #9pa (16:54) Хубаво си ги изредил предприятията, но повечето от тях фалираха още по Тодор Живково. Самият Тодор Живков ти каза, че СОЦИАЛИЗЪМЪ Е НЕДОНОСчЕ. Е, сега дори и ти виждаш, че с ранг на недоносче в БДЖ: не може сама да се храни, топли и да си сменя пелените - трябва даникоплатците да й наливат дотации. Ако ти искаш - дай й 500 милиона. аз не искам и 500 лв от моите данъци да потънат в пясъка на БДЖ!
Hermes Palomino
на 09.11.2011 в 18:17:24 #8Мутрата(разбирайте ББ) превърна българите в някаква бездушна маса, погълната от незапомнена за целия преход мизерия, обезверена, без никава надежда за бъдещето. И всичко под аплодисментите на платените от него продажни журналисти и медии! Те погребаха България!!!
pa
на 09.11.2011 в 16:59:16 #7Никакъв Брюксел не ви е погнал за нищо. Въпросът е кой ще намери начин да измъкне БДЖ и апетитните имоти във всеки град в центъра,без пари.Ясно ли е? Никой от Европа не дава нищо без пари. И на нас няма да ни дадат. Тези пари от европейските фондове ще ни ги измъкнат стократно от задните части.
pa
на 09.11.2011 в 16:54:22 #6можеше да се направи много,ако държавата беше майка.Но тъй като държавата е мащеха,не само за БДЖ но и за много други такива,като Балкан.Кремиковци.ТЕЦ Марица ,Българска роза Казънлък,Завода за фуражни дрожди.Химическия завод в Димитровград,Завода за Пектин/единствен на Балканите/,БТК,Шивашката индустрия. завод Витоша,млекопреработвателния комбинат Сердика,Военната сила на страната ни танкове самолети полигони войници,Електродобива ,водоснябдяването,избщо няма нещо което да е от по голяма важност за съществуването на една държава и да не са го продали за жълти стотинки на чужденци,които нищо не направиха за подобряване на техника или нещо друго ,само събират парите и ги изнасят на вън.Смеят ни се съв задните си части.Такива извратени близачи на чужди задници ни управляваха преди повече от 20 години същите са и тези дето сега си ги избрахте.
NikB
на 09.11.2011 в 16:22:05 #5Към mind: БДЖ беше на дотации и преди 1989г. Въобще, БДЖ, БГА и БТК си бяха с морално остаряла техника и в реален фалит още по Тодор-Живково.
mind
на 09.11.2011 в 15:55:56 #4ЕС просто не може да повярва, че най-евтиния, сигурен и бърз сухопътен транспорт - железопътния може да е на загуба и да не е конкурентно способен. До тук го докараха управниците ни 89 г. до сега, които обслужват частните спедиторски и транспортни фирми!
muad
на 09.11.2011 в 15:03:57 #3Какво се правят тия?! Навсякъде в ЕС железниците се дотират, само дето при нас основно се краде преди даже и да стигне до БДЖ... Не е проблема в нарушаването на конкуренцията.
bloodone
на 09.11.2011 в 14:01:58 #2"както и мерки за компенсиране на нарушаването на конкуренцията." Предлагам ЕК да бъде поканена да се повози на някой от влаковете на БДЖ. След като видят мизерията във влаковете и подишат въздуха пропит с миризмата на урина, могат да дадът се опитат да посочат на кого точно е конкуренция БДЖ...
griffin
на 09.11.2011 в 13:57:18 #1блатните тюфеци преговори мое да се водят само с някоя сгодна Смърфиета и то очи в очи натам да не пояснявам