Над 30% от пътнотранспортните произшествия до месец август се дължат на превишена и несъобразена скорост. Това заяви пред журналисти полицейски инспектор Мария Ботева от Отдел „Пътна полиция" при ГД „Национална полиция".
Очаква се скоро да бъде готов анализа за деветте месеца на годината.

Представителят на Пътна полиция Мария Ботева подкрепя и идеята да се работи селектронни фишове, а само в определени случаи да се издава акт за административно нарушение. Ако полицейските коли бъдат оборудвани с пос терминали, нарушителят ще има възможност веднага да си заплати глобата, а за бързината да получи отстъпка. Според Ботева това ще има и превантивен характер.

По време на кръгла маса „Новите технологии в пътната безопасност" в сградата на Европейския парламент в София бе демонстрирано как работят новите устройства - таблети, или т.нар. работни станции за отдалечен достъп.

Мария Ботева увери, че във всяка областна дирекция на МВР са предоставени таблети, така че полицейските екипи излизат с тях. Пътните полицаи са длъжни да отчитат нарушенията, които са установили при спиране на автомобила за проверка.
В края на деня се изработва журнал, където може да се установи дали служителят на пътя е отчел съвестно броя на нарушенията в съответствие с издадените административни актове.

Стана ясно обаче, че полицаите могат да спрат таблета по време на смяната. Ботева увери, че имат и други технически средства, с които се следи поведението на служителите с оглед недопускането на корупционна практика.

При спиране на МПС на таблета се въвежда регистрационния номер на автомобила и системата изкарва модел, цвят на автомобила, като директно се прави проверка дали има сключена гражданска отговорност.

GPS справки пък посочват местоположението на полицейския екип и движенията му. Знае се също в коя точка на картата каква дейност полицаят е извършил, какво МПС е спрял за проверка. Контролът се осъществява в реално време и по всяко време може да се види каква дейност извършва патрулът.

Една от новите мерки, които в момента са на дневен ред, е свързана с данните по отношение на регистъра за контролни точки и извършени документирани нарушения. Застрахователният бранш има нужда от тях, за да приложи принципа, че пътният хулиган трябва да плаща по-висока застраховка, заяви Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи (БАЗК).  Примерният водач пък трябвало да бъде стимулиран.

По отношение на кампанията „Шофирай с камера" тя подчерта, че сигналите се пращат в областните дирекции и по законово установения ред се предприемат следващи мерки спрямо нарушителите.

За пример тя даде заснет случай на водач, който вози на кората отзад в автомобила си дете на 1-2 години. Собствениците на превозното средство са установени и привикани.