Депутатите подхванаха пенсионната реформа с разглеждането на няколко проекта на Кодекса за социално осигуряване.

Основният проект e на Министерски съвет.

С промените се предвижда създаване на условия за нарастване на приходите в осигурителната система и намаляване на зависимостта й от държавния бюджет, като от 1 януари 2017 г. се предлага увеличение на размера на осигурителната вноска във фонд „Пенсии" с по 1 процентен пункт и от 1 януари 2018 г. също с 1 процентен пункт.

Предлага се отмяна на предвиденото увеличаване на осигурителната вноска за универсален пенсионен фонд от 5 на 7 на сто от 1 януари 2017 г, обясни председателят на социалната комисия Хасан Адемов при представяне на промените.

За решаване на предизвикателствата в икономиката в средносрочен и дългосрочен план, предизвикани от негативния ефект от демографските тенденции в страната, се предлагат промени за стабилизиране на социално-осигурителната система чрез увеличаване възрастта за пенсиониране и по-продължително оставане на пазара на труда.

Предлага се диференцирано плавно нарастване на възрастта и осигурителния стаж за лицата, работили трета категория труд до достигане на 65-годишна възраст за жените и за мъжете през 2037 година, след което ще се въведе автоматичен механизъм за повишаване на възрастта за пенсиониране при отчитане продължителността на живота.

Предлага се диференцирано за жените и за мъжете увеличаване на изискуемия осигурителен стаж за пенсиониране за работещите при условията на трета категория труд до достигане през 2037 година на 37 години за жените и 40 години за мъжете, посочи Адемов.

За лицата, които нямат изискуемия осигурителен стаж, който е не по-малко от 15 години действителен такъв, се предлага също плавно увеличаване на възрастта за пенсиониране, която да достигне през 2029 г. 67 години, допълни той.

Всички тези промени се предвижда през 2037 година да доведат до постепенно намаляване на разходите за пенсии с около 0,5 на сто от БВП.

Предлага се създаване на нова разпоредба за уреждане на възможността за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер на лица с изискуем осигурителен стаж и недостиг на възраст до 12 месеца. Пенсията се намалява с 0,4 % за всеки недостигащ месец и е пожизнена. Очаква се 11 400 лица да се възползват от това право, за което през 2016 г. са необходими допълнителни средства в размер на около 32 млн. лв. Допълнителните разходи биха се компенсирали от намаления размер на пенсиите.

Законопроектът предлага трайно уреждане правото на пенсия за учителите и се запазва Учителският пенсионен фонд, каза още Хасан Адемов.

Поради значителното изоставане по отношение на изискуемата възраст за пенсиониране на работещите при условията на първа и втора категория труд се предлага въвеждане на крайна възраст за пенсиониране на лицата по чл. 69 от Кодекса за социално осигуряване в изпълнение на препоръките на Съвета на Европейския съюз за ограничаване на възможностите за ранно пенсиониране. Предложението е за въвеждане на изискване за определена минимална възраст за пенсиониране за всички групи лица, тъй като пенсиите за осигурителен стаж и възраст от държавното обществено осигуряване се отпускат при настъпване на осигурителен риск „старост" и при условия лицето да има определения от закона осигурителен стаж.

От 1 януари 2016 г. се предлага въвеждане на възраст за пенсиониране на работещите в сектор „Отбрана и сигурност", като възрастта следва да е 52 години и 10 месеца и е равна на предвидената за работещите при условията на първа категория труд. Предлага се плавно увеличаване на възрастта до достигане на 55-годишна възраст за лицата по чл. 69, ал. 1, 2, 3 и 6 (военнослужещи, държавни служители по Закона за Министерството на вътрешните работи и др.) и 45-годишна възраст за лицата по чл. 69, ал. 4 и 7 (парашутисти, водолази и др.).

Очаква се увеличаване на разходите за пенсии с около 20,8 млн. лв. за 2016 г., 62,2 млн. лв. за 2017 г. и 107,4 млн. лв. за 2018 г., които ще бъдат компенсирани с прехвърлените средства от индивидуалните партиди на тези лица във фонд „Пенсии" на държавното обществено осигуряване.

С цел постигане адекватност на пенсиите от 1 януари 2019 г. се предлага нов начин за определяне размера на пенсиите, чрез който по-точно ще се отчита приносът на лицето в осигурителната система през целия осигурителен стаж, изтъкна Хасан Адемов.

От същата дата отпада изискването за отчитане на дохода на лицето от внесените осигурителни вноски за периода от три години по избор преди 1997 г. Предложението ще доведе до опростяване на административния процес по отпускане и изчисляване на пенсията и до улеснения за правоимащите, за работодателите и за Националния осигурителен институт.

Със законопроекта се предлага от 1 януари 2017 г. постепенно увеличаване на тежестта на една година осигурителен стаж при изчисляване размера на всички пенсии - новоотпуснати и вече отпуснати, с размер минимум размера на швейцарското правило до достигане на 1,5 на сто.

Ефектът се очаква да се изразява в намаление на разходите спрямо текущото законодателство за 2017 и 2018 г., съответно с 10 млн. лв. и 5 млн. лв.

При достигане на тежест 1,5 на сто размерите на новоотпуснатите пенсии ще са с 25 на сто по-високи спрямо тежестта по текущото законодателство и в дългосрочен план се предвижда увеличаване на разходите за пенсии спрямо действащото законодателство с около 1,5 на сто от БВП.

Предлага се т.н. „таван" на пенсиите да отпадне от 1 януари 2019 г., като очакваният ефект от тази мярка е увеличаване на разходите за пенсии от около 12 млн. лв. за
2019 , обясни председателят на социалната комисия. Законопроектът съдържа промени за запазване и усъвършенстване на тристълбовия пенсионен модел.

Урежда се свободният избор за задължително осигуряване за допълнителна пенсия в универсален пенсионен фонд или само за пожизнена пенсия в държавното обществено осигуряване. Предлагат се промени в Закона за Държавния фонд за гарантиране устойчивостта на държавната пенсионна система, съгласно които натрупаните средства по индивидуалните партиди на лицата, избрали осигуряване само във фондовете на държавното обществено осигуряване, да се прехвърлят във фонда.