Google Chrome направи ключова стъпка в началото на януари, превръщайки се в третия най-използван браузър след Microsoft Internet Explorer и Mozilla Firefox, сочат данни на Net Applications, цитирани от IDG.BG.

Понастоящем Chrome държи само 4,63% от пазара на браузърите, но досегашните бързи постижения заслужават внимание.

Не е трудно да се разбере засилването на позициите на браузъра на Google, като се имат предвид наскоро пуснатите версии на софтуера за Mac и Linux, както и шума около очакваната операционна система Chrome.

Но според Иън Пол от PC World, САЩ, това може и да не е всичко, на което Google Chrome е способен и е вероятно Safari да е просто първият изпреварен браузър. Ето и причините, поради които Firefox може да е следващия:

Няма спор - Chrome е по-бърз от Safari на Windows. Последният тест на браузъри, проведен от PC World, САЩ, показва, че Chrome всъщност е по-бърз не само от Safari 4, но и от Firefox 3.5 и Internet Explorer 8.

Браузърът на Google зарежда средно за 1,7 секунди, докато този на Apple прави същото за 1,96 сек. Вярно, разликата е малка, но всеки момент се брои, когато човек се опитва да използва мрежата по възможно най-ефективния начин.

Отделените процеси в Chrome осигуряват голяма стабилност на решението - така всеки отворен таб е независим от останалите и един локален срив не предизвиква проблеми в целия браузър. Но това изисква и повече ресурси, което в комбинация с голям брой активни програми може да забави системата.

Chrome е и много лесен за употреба благодарение на „стелт" технологията за обновяване, която не предизвиква прекъсване на работата на браузъра при сваляне и зареждане на последната версия. Обновяванията се свалят автоматично и се самозареждат без забавяне при следващото отваряне на браузъра.

Потребителите искат повече екстри и това може да се окаже следващото бойно поле за браузърите. Safari и Internet Explorer 8 предлагат различни добавки, но те не са толкова широко използвани, колкото масивния каталог на Firefox.

Google разполага с растяща палитра от допълнения за Chrome, които точно както самия браузър, разчитат на „стелт" технологията за обновяване.

Chrome може и да няма страхотен бар (лента), но пък разполага с Omnibox с интегрирани възможности за търсене. Някои хора не харесват тази особеност, но тя опростява браузъра и изчиства дизайна.

Когато става въпрос за оптимизиране на екранното пространство, нищо не може да се опре на Chrome. Браузърът просто се „свива" и позволява на потребителите да видят повече от уеб страницата, като намалява пространството, заемано от лентата за адреси, табовете и лентите с инструменти. Това се вижда най-ясно при Windows, но също и при OS X.

Има и една малка, почти незабележима подробност, за която Иън Пол говори, но това е интересен детайл. Когато в Chrome има отворени няколко таба и един от тях бъде затворен с мишката, бутонът за затваряне на съседния таб винаги се озовава точно под курсора (стига мишката да остане неподвижна след затварянето).

Тези, които не използват браузъра на Google, могат да се убедят в това в блога The Invisible, където множество скрийншотове и описание към тях показват детайла достатъчно ясно.

Да се измести Safari е едно, но пред Chrome стои едно сериозно изкачване, за да достигне и надмине 24,6-процентовия пазарен дял на Firefox. Споменатите предимства вече дават тласък на браузъра и те дори влияят на бъдещите разработки на Mozilla, като версия 4.0, например.

Така че Firefox може и да заприлича на Chrome през следващите месеци.

Освен това от Mozilla добавят и някои новости, с които решението на Google сега не може да се похвали, като технологии в сферата на социалните мрежи, интегрирани в началния таб на браузъра, както и Weave, който се очаква да се интегрира с десктопното и с мобилното търсене по-добре от всякога.

Не е ясно кой ще победи, но следващата голяма битка наближава - Chrome срещу Firefox, за да се види кой ще е претендентът за короната на Internet Explorer.