Видинското село Сланотрън плаши с бунт срещу плановете за изграждане на завод, съобщава БиТиВи. Местните хора са притеснени, че технологията за преработка на гуми, която ще прилага предприятието, е опасна за здравето.

В Сланотрън живеят 450 души, чийто основен поминък е земеделието. В селото има минерален извор. Кметът Венелин Павлов коментира, че хората са много притеснени. Първо е издадено разрешение за безотпадъчна преработка на автомобилни гуми, после разрешение за съхранение и преработка на 20 000 тона отпадъци. „Накрая сигурно ще получи разрешение и за експериментират с живота на хората", посочва местният управник.

Павлов смята, че оценката за въздействие на околната среда (ОВОС), която е положителна, все пак не е взела предвид, че в непосредствена близост има два острова в река Дунав, защитени от НАТУРА 2000, както и няколко други подобни съображения.

От своя страна изпълнителният директор на „Търговска и технологична компания", която строи завода Тодор Николов каза, че процедурата по ОВОС е много стриктна и е продължила повече от 9 месеца. Компанията има разрешение за съхранение на отпадъци, защото гумите все пак са отпадък и трябва да се получи такова разрешение преди да се обработват.

Основните притеснения на местните жители са от замърсяване на въздуха с фини прахови частици по технологията на пиролизата, която според цитирани от тях данни е „канцерогенна, токсична и забранена в ЕС".

Представителите на компанията отхвърлиха тези притеснения, като подчертаха, че технологията е развита и цитираните данни са от „80-те и 90-те години".

„Използваме пиролизна технология, а не такава, която ползва изгаряния - няма отпадни води, а газовете съдържат само въглероден двуокис и водна пара. Останалото са четири пазарни продукта, няма да излизат никакви фини прахови частици", категоричен бе изобретателят на технологията, която ще бъде приложена в строящия се завод д-р инженер Димитър Колев под бурните освирквания на жителите на Сланотрън.

Изграждането на съоръжението пък е финансирано по европейската програма „Конкурентноспособност".

Тодор Николов коментира, че гумите се разлагат с нагорещени газове. Газовете се обработват, след което минават през триетапна технология на изчистване, разработена съвместно с БАН. През комина излизат водни пари, обясни още директорът на компанията.

Той подчерта, че технологията е български патент, а подобни заводи функционират в Англия, Канада, Русия и Китай.

Критики към проекта е имал и областният управител на Видин. Николов обаче обясни, че те са били по отношение на административни процедури, а не на технологията.

„Между 20 и 30 работни места ще бъдат разкрити, а над 100 000 лв. годишно ще влизат в икономиката на региона", изтъкна накрая директорът, но притесненията на местните хора така и не бяха успокоени.