Дискриминация в рекламата на сладолед „Магнум Чи-Чи" на „Нестле България" АД откри Комисията за защита от дискриминация (КЗД).

Според жалбоподателката - Б.К. от Монтана, която страда от говорен дефект, рекламният клип на сладоледа с участието на Иван Динев-Устата е обиден за хора, които имат проблем със заекването, както и за родителите на деца с подобен говорен дефект.
Б. К. е категорична, че е недопустимо общество, претендиращо за толерантност, да се подиграва с проблема заекване при рекламирането на какъвто и да е продукт.

От „Нестле България" АД обаче твърдят, че посланието на клипа е за сладолед за из път, а повтарянето от Устата на сричката чи-чи било предизвикано от вида на екстравагантната барманка, чието поведение не позволявало на рапъра да произнесе цялото име на града, към който иска да бъде насочен.

Според становище на СЕМ в аудиовизуално отношение рекламният клип съдържа доза хумор, не и елемент на подигравка към хората със заекване.
Рекламният клип се тълкува по следния начин: „Акцент в рекламата е драматургично разработен разговор между "заекващ" клиент и продавачка в крайпътно заведение, който не трябва да се разбира буквално, а като специфичен способ-закачка на реализаторския екип с цел популяризиране на наименованието на продукта сред по-широка зрителска аудитория".
Съветът счита, че заекването като вид говорен дефект не е "увреждане" и в рекламата липсва и намек за дискриминация.

Впоследствие обаче от СЕМ съобщават, че след сезиране на Етичната комисия към Национален съвет за саморегулация тя е излязла с решение по казуса, което намира жалбата за основателна.

В него се посочва, че в рекламния клип главният герой - Иван Динев-Устата е прекъсван от барманка, която му подава по един от рекламирания вид сладолед „Магнум Чи-Чи" на всяко повтаряне на сричката „чи", без да му даде възможност да изкаже цялото име на града, за който иска да бъде насочен, както става ясно по-късно.

Ответната страна „Нестле България" АД приема повтарянето на сричката „чи-чи" като първата сричка от името на град Чирпан, насочващи единствено и само към по-лесно и интересно запомняне на името на съвършено нов продукт сладолед.

От Етичната комисия към НСС припомнят обаче, че съгласно граматичните правила на българския език първата сричка от наименованието „Чирпан" е „Чир", а не „Чи", както твърдят от „Нестле".
В същото решение е посочено допитване до зрители без увреждане и такива с подобен говорен дефект. Всички от първата група приемат повтарянето на сричката „чи-чи" като заекване, а втората еднозначно е отговорила, че рекламата е най-малкото нетолерантна към тях и я приемат за обидна и подигравателна.

Според комисията чрез рекламата е осъществен тормоз по отношение на лицата, притежаващи говорния дефект „заекване", чрез представянето му многократно в рекламата на сладоледи „Магнум Чи Чи".
Известен факт е, че лицата, притежаващи който и да е от видовете заекване, обикновено се притесняват от този си проблем, а в случаите, когато той е показан в реклама, ги поставя в по-неудобно положение, посочват от там.

В заключение от Комисията за защита от дискриминация препоръчва на „Нестле България" АД да се въздържа от рекламиране на своите продукти по начин, който поставя лица, притежаващи защитен признак от Закона за защита от дискриминация в положение, което накърнява достойнството им и създава враждебна, обидна, застрашителна, унизителна или принизяваща среда.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - София град.