За модернизацията на жп гарата в Бургас и за пълната промяна на гаровите комплекси в други градове на страната за News.bg говори ръководителят на отдел „Изпълнение на малки проекти" към Национална компания „Железопътна инфраструктура" инж. Ивайло Дженев

Инж. Дженев, от началото на следващата година Бургас ще се радва на изцяло обновена жп гара. Какви дейности ще бъдат извършени, за да видим сегашната гара, на която се намираме, в един по-добър вид?
Гара Бургас е една от основните сгради в града. Тя сама по себе си представлява историческа и културна ценност. В тази връзка рехабилитацията на гаровия комплекс ще бъде изключително трудна. Трябва да я укрепим в конструктивно отношение и да направим сградата енергийно ефективно, но в същото време да запазим и нейния първоначален облик. Рехабилитацията ще започне с укрепване на конструкцията, след което в архитектурно отношение ще се създадат нови помещения за отдаване под наем. Това ни кара да мислим, че ще се получи интересен търговски кът в гарата. Не на последно място сме се погрижили и за хората в неравностойно положение, за майките с деца.

Кога бургазлии ще могат да се радват на новата си гара?
Крайният срок за ремонта на гаровия комплекс е февруари 2016-та година. Заедно със строителите обаче сме амбицирани още в рамките на настоящата година да завършим гарата и нейното откриване да се съчетае с това на новата автогара.

Модернизацията на гарата в Бургас е само част от един голям проект за рехабилитация на гарите в Пазарджик и в София. На какъв етап са ремонтите и на тези два гарови комплекса?
Вече успяхме да завършим ремонта на гара Пазарджик и тя сега се ползва от гражданите. Що се отнася до гарата в столицата, амбицията ни е отново да я завършим до септември, октомври тази година. Работата на този голям обект като гарата в София върви относително добре. Трябва да е ясно, че модернизацията на софийската гара е изключително сложна от гледна точка на конструктивното укрепване, санирането на сградата. Важна подробност е фактът, че там работят между 400 и 500 души всеки ден.

И след като Пазарджик вече има ремонтирана гара, какви са реакциите на хората за този нов облик?
Естествено всичко ново се приема добре. Учудващо е, че скоро при проверка на гарата в Пазарджик, видях, че все още всичко е чисто, всичко работи и хората са доволни.

Освен за сроковете на изпълнение на ремонтите на гаровите комплекси, имате ли амбиция за рехабилитация на други гари у нас?
Разбира се. През новия програмен период за периода 2014-2020 година имаме желанието да ремонтираме още около шест гари. Това са гарите в градовете Карнобат, Стара Загора, Нова Загора, Чирпан, Ямбол. Ще разгледаме и изчисленията за това къде е най-добре да се инвестират европейските средства.

На кого да благодарим за тези нови и красиви гари?
На Европейския съюз и на добрата атмосфера, която създава правителството, за да може да изпълняваме нашите ангажименти като строители.