News.bg | Money.bg | Topsport.bg | Vsi4ko.bg | Finance.news.bg | Gladen.bg | Lifestyle.bg | Ibox.bg

Регистрация | Забравена парола?

Вход

News.bg

Фиксинг

15.03.2010
  • 1.42709
  • 1.34634
  • 1.95583
  • 2.14808

» finance.news.bg

Специални

Лех Валенса: Горбачов нищо не направи, иначе сме приятели

09.11.2009, 09:48 (обновена 09.11.2009, 10:03)
телевизия PRO.BG
Коментари (30)

Лех Валенса пред телевизия PRO.BG

Господин президент, преди близо 30 години имахте смелостта да изкрещите истината вместо да премълчава лъжата. Как си обяснявате вашата роля? Защо точно Вие отворихте очите първо на работниците от корабостроителницата „Ленин", после и на цяла Полша?
Знаете ли, не се мъча да си дам отговор на този въпрос. Така се стекоха обстоятелствата. Както се случва с много неща в живота - въпрос на случайност. Човек попада в определен момент в подходящата ситуация и постига много. Това се случи и с мен. Само Господ знае защо.

Защо точно в Полша се преобърна историята?
Такава е съдбата на Полша. Между Германия и Русия често трябваше да се браним. Така се стигна и до борбата ни за демокрацията. Само Господ Бог знае защо точно тук се случи. Аз лично все още нямам обяснение.

Вече няколко пъти споменавате Господ. Когато застанахте начело на работническата стачка, лично на Вас вярата в Бог ли ви помогна да не се откажете и да стигнете до край?
Както Полша през цялото си съществувала е имала изключително тежки моменти, така и за минах през силни изпитания. Да, без вяра няма и борба. Имах за пример собствената ми страна. Полша не е била на картата над сто години. Бяха ни разделили на парчета. Но дойде и мигът на нашето издигане. Защото се молихме.

Освен вярната интуиция, какво Ви подсказваше успех?
Бях доста амбициозен. И когато моят кораб вече заплува в живота, се оказа, че амбицията и съдбата ми се срещат. Исках да докажа, че моят народ живее в лъжа. Логично - станах опозиция на властта. Желанието да се боря за истината ме водеше през цялото време. Така бях възпитан - щом не съм съгласен с нещо, трябва да стана негов коректив.

Въпреки еуфорията и решителността, тези които ви последваха не се ли притестняваха, че дори и най-добрият сценарий няма да бъде края на комунизма?
Разбира се. Аз самият също мислех, че тази борба ще е по-дълга. Протестите през 80-а година бяха само началото. Но всеки етап и всяка битка ни преместваше към свободата.

А не смятате ли, че комунизмът умря, защото просто не проработи?
Да, така е. Комунизмът не се доказа. Колкото повече светът се развиваше, толкова повече тази система изоставаше.

Без гнева на работниците от корабостроителницата „Ленин" нямаше да падне Белинската стена. Какво се случи извън внушителната сцена със събарянето на стената?
Берлинската стена нямаше да падне без победата на „Солидарност" в Полша. Сега, когато гледаме снимки и кадри от събарянето на Берлинската стена те ни изглеждат красиви, но в моята борба това беше най-трудният момент.
Това беше най-трудният период в живота ми. Най-опасният момент по пътят към свободата. Спомнете си, берлинската стена падна, защото жителите на ГДР масово бягаха в Западна Германия. Докато ние тук в Полша едва се държахме на краката, немците бягаха панически.
Те обаче имаха късмет, че аз не бях на мястото на Горбачов. Добре щях да ги наредя. Вижте, бягството за мен няма нищо общо с героизма.

Да ви разбирам ли, че според Вас перестройката на Горбачов не е донесла истинската промяна в Русия? Вие критикувал ли сте Горбачов очи в очи?
Ние сме приятели. Обичам го. Отначалото му казвах че не е успял. В нищо не е успял. Искаше да реформира - нищо не реформира.
Веднъж, след като пийнахме малко вино го попитах... иначе разговорът не вървеше... та казах му: „Ти изневери ли на комунизма?. Нали си интелигентен, мислиш ли че комунизъм се подлага на ремонт?". Горбачов се изчерви, ядоса се и нищо не каза.
Вижте, той или може би предададе комунистическата идея, а може би просто беше наивен. Но не направи нищо. И слава Богу. Ако беше успял, щяхме да имаме по-благ комунизъм. Такъв е Горбачов - много мил и добър човек.

След върха обаче има и път надолу. Бяхте лидер на „Солидарност", напуснахте го, после станахте първият демократично избран президент на Полша, но не успяхте да се преборите за втори мандат.
Аз изпълних своя план. И проверих върху себе си колко успешни са идеите ми. Поколението ми под мое ръководство имаше три задачи.
Първата беше да преборим съветския монопол чрез друг монопол. Формулата беше ясна - колкото сме повече -толково по-бързо ще се преборим със съветския монопол.
Това обаче не е всичко. Важно е човек да усети и кога да се откъсне от собствения си монопол. За де не извърши същите грешки на съветския комунизъм.
Трябваше да внимавам да не стана двойник на Сталин или Кастро. А аз доказах, че демокрацията може да смени такъв голям човек като мен. Дали можеше по-добре да се случат нещата? Май не.

Да се върнем още малко към Вас. Как стана така, че точно Вас обвиниха в агентурно минало? И съдът се произнесе във Ваша полза. Все пак обаче коя част от миналото ви даде храна на опонетите Ви?
Разберете ме, застанах начело на работници по време на изключително тежка обстановка в страната още през 1970 година. Бях млад деец. И аз водех тези стачки така, както през 80-та година. Ръководех главното упрвление и само аз имах право да говоря с противниците, с политическата полиция. Никой друг нямаше право, освен ръководителя на бунта.
Разберете за какво става дума - ако не се борех, ако престанех дори и за секунда, нямаше след десет години да вярвам, че трябва да спечелим борбата с комунизма. А аз можех да спечеля само като се боря по този начин.
А завистта е друго нещо. С нея вървят и измислиците. Тези, които са измислили тези неща да не би да са били герои като мен? Борех се както можех. Това е.

Ами Полша? Доволен ли сте от страната днес, 30 години след промените? Сбъднатата мечта е не по-малко предизвикателство от борбата за нея.
Ако някой преди 20-30 години ми беше казал, че ще доживея да видя днешна Полша, щях да съм най-щастливият човек в галактиката. Но когато видях с очите колко шансове сме пропуснали - не, не съм доволен.

Казвате, че гледната точка зависи от мястото на сядане. На правилното място ли седи Европейският съюз?
Ще използвам пример от моята професия - дядовците ни са измислили велосипеда, мотоциклета, но сега се возим със самолети. Нали така? Тоест ние както Европейският съюз, така и Полша трябва непрекъснато да мислим как да се движим напред. Времето лети, а липсата на решения поражда кризите - банковата криза вече ни загрози.
Видно е, че не сме подготвени, защото това е глобален проблем.Не е само проблем на американците. Трябвя бързо да се направи нещо, защото чака следващата криза.
Трябва икономиката на всички държави да се преустрои. Липсата на решения поражда кризи. Ако не вземе правилното решение какво ще стане с нас по-малките? Ами ако старите и по-големи държави членки на ЕС се върнат назад към национализма? Тогава ни чака анархия.

Сподели: В Ibox.bg В Svejo


Регистриран на: 11.01.2010, 13:12

30. димукрад | 12.01.2010 20:49

Arrn спомена името Ботев ... ама никой пък не си сповни 4е на 7 януари 1848 се е родил велик българин Христо Ботев и в кабинета на днешния ни президент Гоци има пуртрети на наши възрожденци ама Ботевия портрет липсва-а-а-а-а .... България!

Регистриран на: 11.01.2010, 13:12

29. димукрад | 12.01.2010 20:45

полша чехия и унгария ... отличничките на нато и ес за6тото в тяните държави мина номера за противопоставяне на сесесере и това на братчетата хамериканци покъсно много им ареса

Регистриран на: 03.02.2009, 22:05

28. Arrn | 12.11.2009 01:57

Доню Д. Донев

В Бъргария всичко е винаги до пари братче.Даже и Левски и Ботев са убити и предадени заради пари...Та и Воленчо,Атака - едни 5 млн.сега от държавната субскидя...плюс други блатинки от властта..плюс досието! Смее се

Регистриран на: 03.02.2009, 22:05

27. Arrn | 12.11.2009 01:51

ВСИЧКО се подлага на ремонт и на ревизия! ПРИМЕР - КИТАЙ.
Горби нищо не е ревизирал - той СЕ ПРОДАДЕ.
Манете го тоя прост ел.техник,който ходеше да пада на колене в Америка пред Буш,успя да уреди да опростят половината външен дълг на Полша и брагодарение на това живна държавата.Иначе поляците щяфха да го изядат,те не могат да го гледат,плюс че е ченге.

Регистриран на: 31.01.2009, 02:49

26. Лайнометов | 12.11.2009 00:12

Отец Попеалушко , папа Йоан Втори и Президента Рейгън събориха Берлинската стена!

Регистриран на: 18.07.2006, 21:36

25. dk | 10.11.2009 23:53

"Стената си я искат обратно само пенсионерите и необразованите безработни. Питай някой учител, лекар, правист, икономист или електротехник, дали иска стената."


Що мешаш елтехниците с тия? И те се делят на сини и червени, и те са кадърни и калпави. Ама не знам да са се оплаквали хора от електротехници.
Виж, от даскалите, докторите, юристите и икономистите пропищя България! Не че при при тях няма читави, но да не си им в ръцете. Работещия човек е такъв при всички режими и му плащат малко, по-малко или мизерно. Докато за горните категории комунизмът и социализмът са противопоказни на кесиите им. Какво е състоянието на образованието, здравеопазването, правото и икономиката в България? Не може 20 години все комунистите и ДС да са виновни! ББ не го харесвам, не съм гласувал за него, но едно му признавам, обяви някакъв приоритет - пътищата и магистралите. Личните ми предпочитания са други, но и това е нещо. Да видим обаче какво ще направи, пожелавам му успех!
А за пенсионерите и безработните - Втора категория хора ли са? Непременно неуки и мързеливи ли са? От баща си (лека му пръст) съм чувл това: Ако си се родил глупав, обикновенно е за цял живот! Независимо колко и какви дипломи имаш!

Регистриран на: 18.07.2006, 21:36

24. dk | 10.11.2009 23:08

Откровенно казано, никога не съм харесвал особено поляците, даже и полякините. На времето живеех във Варна и се вбесявах от факта, че в ресторанта на 50 метра от нас ги хранеха на символични цени, на групи. А за нас ако се намереше место след групите, нямаше особен избор. По-стечение на обстоятелствата, работих известно време в Гданската корабостроителница. Питал съм къде е работил там, показвали са ми, но някак нямаха особена охота да говорят за него. Вече не беше президент, мисля, че не се гордееха с него! Там имаше и много руснаци и украинци. Руснаците казваха "Поляк не е националност, а професия". И другото което казваха "Полякът е несполучлив опит да се направи от евреина циганин!" Доста точни попадения според мен!

Регистриран на: 23.06.2009, 12:53

23. Трезвият глас | 10.11.2009 10:39

Спомням се през средата на 80-те години как гладни поляци изкупуваха всякакви хранителни стоки. По морето сутрин едно кисело мляко с бани4ка не може6е да си купи 4овек от тази папла4, която изкупува6е вси4ко! Продаваха боклуци по сергиите, обръ6таха ги в долари по корекомите, с тях купуваха злато в СССР, обръ6таха го пак в долари и така живееха от далавери. Славянските "евреи" !!!

Регистриран на: 23.06.2009, 12:53

22. Трезвият глас | 10.11.2009 10:35

Да, Валенса, Бог ти помогна под формата на милиони долари от USA! + подмолната дейност на полският папа Павел.

Но едно е истина - руснаци и немци са ви ма4кали по-зле дори от нас талибаните !

Регистриран на: 14.04.2009, 13:39

21. rumen221 | 10.11.2009 10:30

Приятели, ПАНИКА...!!!
Истинска паника предизвика „пожарникаря”, който вместо да гаси, запали „чергата на комунистите” и от там изпълзяха най-отвратителните „червени” влечуги, като бившият директор на 6-о управление в Държавна сигурност Димитър Иванов.
1. Иванов се противопостави на фаталната за ДС, истина за куфарчета... и помоли журналистите и гражданите, да „мислят за всичко друго – само не за това..., защото ако пожарникарят подхране темата..., о „шок и ужас”...
2. Иванов сподели, че демокрацията е нещо много хубаво..., че всичко е станало добре, че сценарии за промяната не е имало..., а само Червената Партокрация, организирано, стана Червена Олигархия..., какво по-естествено от това..., какви революции, какъв хаос..., всичко си беше организирано добре... и празните рафтове... и хиперинфлацията и „приватизацията”, а слугинската роля на ДС ли..., тя беше в това - да има подреденост, етапност, шаблонираност...
3. Иванов обясни и попадането си в „Мултигруп" - „Илия Павлов просто ми се обади пръв, от новоназначените „олигарси”. Аз бях обучен, образован, възпитан и дисциплиниран."... и затова акуратно продадох цялата информация от 6-ти отдел, на „другарите”...
4. Иванов се закани на Бойко Борисов – „Дано да успее да се задържи още 2-3 години”... - един вид – „толкова му даваме да ни „мъти водата”, защото БСП има механизми и сцепление и чувството за принадлежност към нея е „искрено” - откранатите Милиардите, затова и Червените областни и общински феодали, няма да позволят БСП се разпадне или разцепи..., а поведението на Станишев ли - „паника от ситуацията” – защото вече го „отсвирихме”..., сега ролята на Павлик Морозов, ще я играе Първанов...!!!.

Регистриран на: 09.11.2009, 11:13

20. Pale Rider | 10.11.2009 10:29

qwerty, да живее демокрацията, от гръцката дума демос=народ. Само дето никой не мисли за народа.

Регистриран на: 28.04.2006, 09:31

19. Семето | 10.11.2009 09:59

Скъпи ми Валенса, приятен си, но дори не подозираш колко си тъп и безумен. Стана маша на някои, които те изритаха моментално след като им свърши работата. Както се казва, прости му господи, той е невинен!

Регистриран на: 13.03.2008, 21:07

18. QWERTY | 10.11.2009 06:33

Mарс, пий си хапчетата НАВРЕМЕ!!! muhihihihi muhihihihi muhihihihi Падането на Берлинската стена е прекрасно! Да живее демокрацията!!!

Регистриран на: 06.10.2007, 08:46

17. acho | 09.11.2009 23:29

Ами Полша? Доволен ли сте от страната днес. Не, не съм доволен.Лех Валенса.Край на цитата.

Регистриран на: 29.07.2006, 16:24

16. Abaris | 09.11.2009 22:34

13. Mars | 09.11.2009 19:03


Стената си я искат обратно само пенсионерите и необразованите безработни. Питай някой учител, лекар, правист, икономист или електротехник, дали иска стената.

Регистриран на: 17.07.2006, 03:01

15. българин | 09.11.2009 21:27

мда, верно е скромен човечецът... икономиката на всички държави искал сега да преустройва! леко е закъснял - с 20 години - сега вече тях ще ги преустройват принудително. включително и такива западни подлоги като Полша и уви, България. едва в тази криза ще се лъсне истината за това какви приятели са ни тия от запад.

Регистриран на: 06.12.2008, 19:54

14. Доню Д. Донев | 09.11.2009 19:41

Ех, Валенса, Валенса, и ти ли Бруте... Ама така е, юдейско фарисейско талмудистката върхушка си създаде комунизма, като ликвидира основната част о т противниците му а останалата омаломощи и изолира, си създаде дисиденти и си назначи не само новобогаташи, но и демократи. И те, от Горбачов до Валенса, се вихрят пред масовата публика според нейната диригентска палка /за връзката между финансовия интернационал и комунистическия интернационал прочетете "Красная симфония" на д-р Ландовски, има я вече и на български - "Червена симфония"/.
Е, не, гади ми се около 20 годишнината, затова като пояснение-допълнение повтарям написаното преди малко за искането на импийчмънт на Първанов:

"Да-а-а, нещата са зле... И според събитията, и според формните дебати. Ето някои доказателство за това:
1. Аз доста пъти съм изказвал положителни очаквания от Атака и Волен, ама май няма да я бъде. Забелязвате ли какви отклоняващи маньоври се правят в цял свят около честването на събитията отпреди 20 години само и само да не се освестим как директно ни прехвърлиха от едно в друго юдейско фарисейско талмудистко зло /пак да повторя, не съм антисемит, а против юдейската върхушка, а за неразбиращите ми нека прочетат една прясна нивина: http://www.newsru.co.il/israel/09nov2009/tora_001.html/. Аз категорично подкрепям искането за импийчмънт на Първанов, той е елементарна келеперджийска фурнаджийска лопата, като дялан камък ту е националист, ту е антинационалист, ту е антиамерикански и антинатовски, ту е проамерикански и пронатовски и така и така си върти задника ако не на всеки километър, то на някоя и друга година, но защо не да речем след десетина дни, а точно днес, когато трябва да теглим чертата под 20 годишната равносметка?
2. Друг проблем с Волен - той започна с глобални проблеми /спомнете си книгите му, че ако щете нескопосаното по форма предложение за ренационализация//, после се сви само до антиислямизъм, а сега и съвсем започна да издребнява, като се нареди около властта. Има някаква вероятност това да е тактика, затова толкова дълго си мълчах в тази връзка, ама съмненията ми вече са над 50% и затова проговорих.
3. Изобщо много е бил прав Радой Ралин, когато навремето написа "той мисли по-иначе, но пусто поминъче...".
4. И изобщо така мога да продължавам още много, дано някой усети поне разликата межд, дисидентите и самоназначилите се демократи в с равнение с реалните антикомунисти /вече доста пъти съм споменавал, че съм репресиран николапетковист от репресирано семейство/, но то свестните и мислещи и това е достатъчно.
5. И никакво униние, борбата продължава и крайната победа ще бъде наша. Защото само Иисус е незаобиколим и вечен и е неизбежно Царството Божие по него."

Регистриран на: 22.01.2008, 14:01

13. Mars | 09.11.2009 19:03

Горбачов нищо особено не направи ... Какво толкова е направил човекът?! Предаде едно цяло общество на североамериканците, с което те 72 години водеха безуспешна война! Унищожи една държава, която беше събирана парче по парче, с цената на много невинни жертви и много кръв, още от времето на Петър І Велики! След Първата световна война победената кайзерова Германия беше наказана да няма право да държи и да въвежда войски в т. нар. "Демилитаризирана Рейнска област". През 1933 г. дошлият на власт фашистки водач Хитлер въведе войски в тази забранена област, а т. нар. "западни демокрации" и САЩ се престориха, че нищо не се е случило ... След Втората световна война фашистка Германия беше наказана и разделена на две - ГДР и ГФР. Намери се един белязан подлец - Горбачов, който подари Източната част на Германия - ГДР, на североамериканците ... Днес - след 20 години, Германия и САЩ празнуват заедно - като победители, "падането" на Берлинската стена! А никой не иска и да знае, че всеки седми източногерманец и берлинчанин мечтае да не му строят макети, а да види в действителност отново Берлинската стена ... Не, това не го знаете, а и не ви интересува! Бесен Бесен Бесен

Регистриран на: 24.08.2009, 02:33

12. Имейл | 09.11.2009 16:56

Ненапразно американците наричаха Льешек Вальенса "нашата гордост", а ЦРУ се пъчеха с най - успешната си операция в Източния Блок. За една торба злоти направи големи чудеса. У нас Циганинът и Жабата, които стопиха подметките си да търчат до последния етаж на "Шератон" да носят списъците с разузнавачите ни, са като бледи сенки пред Льешенко.
Мутрьо и той натам върви с назначенията на работещи за "приятелски" страни в ДАНС.

Регистриран на: 08.08.2008, 08:07

11. БулаваSSNX30 | 09.11.2009 16:42

От Полша и поляци нищо добро не е излязло и няма да излезе, това е проклета от бога страна, и има защо! Отегчен Бесен

Реклама

Реклама