Ивайло Дженев, ръководител "Екип за управление на проекти" в НКЖИ пред news.bg

Г-н Дженев, какво означава ремонтът на Централната гара - София за редовия клиент на железниците?
Ремонтът на Централна гара - София вече започна, като в момента строителната компания изгражда приобектов офис, почиства се строителната площадка и се извършват някои демонтажни работи. Същинското строителство ще започна, когато се издаде т.нар Акт 2.
Ремонтът на зданието ще причини очевиден дискомфорт за гражданите и пътниците. В различните фази на строителството ще бъдат затваряни големи площи от гарата. Ще има запрашености, шум от строителните машини. Като цяло мога да уверя, че гарата ще функционира непрекъснато и разписанието на влаковете не следва да се променя.
С течение на ремонтните дейности ще се получат някои промени относно местата за спиране и тръгване на влаковете. За целта информационните табла ще работят непрекъснато и в тази връзка моята молба към гражданите е да следят за евентуални промени, касаещи тяхното пътуване.

Какво ще представлява ремонтът на Централна гара - София?
Можем да разгледаме ремонта в три аспекта - архитектурен, конструктивен и от гледна точка на енергийната ефективност. Изследванията, които направихме на конструкцията на съществуващата гара показаха, че част от нейните конструктивни елементи са изгубили своята устойчивост. С цел запазване живота на гражданите и приравняване на здравината на сградата към европейските изисквания е необходимо да се уякчат всички конструкции - метални, стоманобетонови и др. Това ще стане по метода с натрупване на материал и след това ще преминем към усилване на основните, които също са компрометирани на места.
В момента всички виждаме непривлекателния вид на приемното здание, също така енергийната му ефективност е нищожна. За това в проекта за ремонт е заложено да бъде направено саниране на сградата, подмяна на дограмата, както и монтирането на фотоволтаични панели, които ще допринесат за намаляване разходите за електроенергия.

Колко време ще продължи ремонтът на гарата?
До края на 2015 г. Първият етап трябва да завърши до края на тази година, когато ще се направи нова организация на движението и гражданите ще могат да ползват вече ремонтираните пространства.

Каква е стойността на проекта и имате ли притеснения относно финансирането му?
На този етап работата върви перфектно и нямаме притеснения. За в бъдеще не очаквам изненади, но все пак е важно да се знае, че това са строителни работи и в техния ход може да изникнат ситуации, които не сме предвидили. Иначе стойността на проекта е около 75 млн. лв. с ДДС, в които са включени и евентуални непредвидени разходи.

Ще има ли повече търговски и развлекателни обекти?
Обектите, които досега отдавахме под наем бяха от много нисък клас. С реконструкцията се стремим да повишим класа на площите, които ще отдаваме под наем, като функциите им ще зависят от бъдещите наематели.
Ще има увеличение на търговските площи с около 3-4% спрямо квадратурата на тези, които са в момента. Предвижда се на втория етаж в приемното здание да се направи и кът с различни по вид заведения за хранене.

На какъв етап са ремонтите на другите две гари, които се финансират с пари от Европейския съюз - Пазарджик и Бургас?
На гара Пазарджик строителството е вече в по-напреднала фаза и са извършени 20% от строително монтажните работи. Очаква се откриването на обекта да стане в края на август. Рехабилитираната сграда ще има една нова модерна чакалня и касите ще бъдат разположени така че да са още по-удобни за пътуващите.
По отношение на гарата в Бургас има избран изпълнител, но процедурата в момента се обжалва пред Върховния административен съд.