Бисер Минчев, главен ревизор на НКЖИ, пред news.bg

Г-н Минчев, има ли някакви нови факти и обстоятелства относно дерайлирането на товарния влак на гара Тодор Каблешков?
В момента върви разследване. То се провежда от звеното за изследване на тежки произшествия към Министерството на транспорта. Това, което се извършва в момента, е събирането на доказателства от оперативната група. Новото е, че беше измерена тежестта на първите два дерайлирали вагона (5 и 6), и протоколите от измерванията ще бъдат изпратени на специализираната комисия.

Смятате ли, че причината за дерайлирането може да е претоварване на вагоните?
На този етап версиите за инцидента са много и не бих желал да давам посока на разследването. Лошото е, че едно евентуално претоварване на вагоните не би могло да бъде доказано, защото въглищата, които превозваха, бяха разсипани по земята. Може проблемите да са от инфраструктурата, а може и да са от подвижния състав. Лично мен ме съмнява повече версията за подвижния състав, защото очевидци ми споделиха, че още при навлизането на влака в гарата са чули странни звуци като чукане и тракане.

Колко време отне възстановяването на движението, когато засегната беше магистралната отсечка от Пловдив до София?
Беше прекъсната едната линия, но реални проблеми имаше за цялото трасе. Смятамq че се справихме добре с отстраняването на последствията, като в тази дейност работихме в екип с австрийската фирма Пор техновал, която е един от изпълнителите на модернизацията на отсечката Септември - Пловдив.
Те ни помогнаха с налична техника и участваха наравно с нас, като направените от тях разноски НКЖИ ще разплати. Благодарение на тях и на добре обучения ни персонал успяхме за период от 28 часа да възобновим движението, което беше спряно в петък около 8 часа и бе пуснато в събота малко преди 13 часа.

Има ли някаква яснота относно това колко струваха тези работи за възстановяване на движението?
Още не са готови разчетите. Очакваме сумата, която ще поискат от Пор техновал.

Всички проблеми в участъка на произшествието ли са разрешени вече?
Да. В момента участъкът е изчистен и може да има безопасно движение.

От началото на годината станахме свидетели на няколко случая на дерайлиране на влакове по една или друга причина. Какво бе научено от тези инциденти?
Нормативната база, по която работим, е много добре разписана и е много по-стриктна от други железопътни администрации. Това, което ни научиха тези инциденти е, че целият експлоатационен персонал по всяко време на годината трябва да си изпълнява съвестно задълженията, за да сме сигурни в състоянието на железопътния път. Превозвачите също трябва да преглеждат подвижните си състави, за да може и те да са сигурни в годността и изправността на вагоните и локомотивите си.

Смятате ли, че родните превозвачи отговарят на изискванията за безопасност при движението си по железопътната инфраструктура?
Всеки един превозвач, както и нашата компания, има система за управление на безопасността. Всеки един превозвач е длъжен да представи пред регулаторния орган в железниците - Изпълнителната агенция Железопътна администрация - своята система за управление на безопасността, въз основа на което се издава Сертификат за безопасност и НКЖИ сключва договор за достъп.

По отношение на персонала и неговата подготовка, смятате ли, че трябва да се провеждат повече обучения?
Абсолютно сме убедени в това нещо. Това е един от начините служителите на НКЖИ да изпълняват своите задължения точно и да се гарантира безопасността на движението.
В последните години ние имаме голям проблем с намирането на подходящи кадри, тъй като специализираните училища не са това, което бяха преди години.
Кадрите в железниците в момента идват предимно от курсове. Тези курсове са 3- или 6-месечни и не могат да заменят 3-годишното обучение във ВТУ "Тодор Каблешков".
Това го няма и затова ние изпращаме работниците на допълнителни курсове или се провеждат занятия по месторабота.