Инж. Ивайло Дженев, ръководител „Екип за управление на проекти" в НКЖИ

Г-н Дженев, на какъв етап е ремонтът на Централна гара - София след неговия старт в началото на годината?
Ние разделихме ремонта на няколко части. Двете особени позиции са самото приемно здание, където ремонтът се извършва поетапно, първо в източната част на зданието, а след това и в западната. Другата част е рехабилитацията на пероните и перонните покрития.
В момента се работи много усилено по източната част на сградата и по пероните. Извършени са вече много строително-монтажни работи. Почти завърши конструктивното укрепване на приемното здание в тази част, като е направата голяма част от инсталациите. Изградено е едно сложно съоръжение за обслужване на пожарната инсталация. В скоро време очакваме да се монтира оградната дограма, която да позволи да се работи в сградата и през зимата.
Като цяло по пероните, където изградихме и пуснахме 6-перон, и в момента работим активно по 4-и и 5-и, работите са приключили на около 40%. Що се отнася до източната част на сградата, СМР са извършени на 50%. Това означава, че като цяло обектът е с приключили 27% от строително-монтажните работи.

Очаква ли се рехабилитацията на комплекса да приключи в срок?
Ние правим всичко възможно да спазим графиците. Важно е да уточним, че в хода на рехабилитацията е нормално да изникват някои неочаквани моменти, но мога да кажа, че като цяло работата върви съгласно одобрените графици. Очакваме да можем да започнем строителните работи в западната част на зданието в началото на март следващата година и да приключим целия обект в края на октомври или началото на октомври да приключим с дейностите и да преминем към получаване на разрешение за ползване. Това важи и за пероните, чийто срок на изпълнение е същият.

Т.е. проектът няма опасност да загуби европейски средства.
Да, абсолютно. Ние ще се постараем всичките средства да се реализират съгласно договорите и графиците, които имаме.

Има ли идея какво ще се случи с предгаровия площад, който в момента е собственост на Столична община. Водени ли са преговори той да мине за стопанисване от Национална компания „Железопътна инфраструктура"?
Доколкото знам такива разговори не са водени. Контурът и обхватът на собствеността на НКЖИ на Централна гара върви по ръба на тротоара пред гарата. От медиите знам, че се планира провеждане на някакви мероприятия, но отговорът за бъдещето на т.нар Ротонда е в Столична община.

Ремонтът на гарата създава определено неудобства за пътниците и ползвателите на Централна гара. Бихте ли казали дали има получени жалби във връзка със строително-монтажните работи?
При този ремонт създадохме един дискомфорт на пътниците, главно заради усиления шум и запрашеност. Намалиха се паркоместата, което затрудни пристигането и изпращането на пътници. Най-вероятно сме попречили и затруднили зареждането на околните магазини, както и работата на двете автогари, които са в района. Но искам да кажа, че към момента няма нито една жалба във връзка с рехабилитацията на гарата, нито към строителите, нито към НКЖИ. В тази връзка искам да благодаря на гражданите за проявеното разбиране и това още един път ни стимулира да свърши в срок обекта.

Ще бъдат ли уредени въпросите, касаещи ползването на гарата и от хора в неравностойно положение?
Ние стриктно спазваме техническите спецификации за оперативна съвместимост, касаеща хората в неравностойно положение. За хората, които имат затруднения със зрението сме предвидили тактилни и водещи ивици както по пероните, така и в самото приемно здание. За хората с намалена подвижност са предвидени ескалатори и асансьори до всяко ниво на приемното здание и пероните. Ще има чакалня за хора с увреждания, която ще бъде на място удобно за достъп до пероните и пешеходния подлез, за да може пълноценно да се ползват услугите на гарата.

В момента с пари от ЕС освен Централна гара - София се ремонтират и основните гари в Пазарджик и Бургас. Бихте ли казали за периода 2014 - 2020 г. кои гари се очаква също да бъдат обновени?
С най-голяма вероятност това ще бъдат гарите Стара Загора, Нова Загора, Карнобат, Ямбол и Чирпан. Но по този въпрос все още няма окончателно решение.
Важно е да подчертаем, че всички тези рехабилитации освен видимата част обновяват и модернизират центрове за управление на влаковете, повишава се безопасността и т.н. Сигурен съм и че хората, виждайки тези нови здания от тук нататък ще се отнасят по-отговорно и грижливо към гарите.

Как ще повлияе на Централна гара свързването на метрото до Летище София?
Това несъмнено ще се отрази положително. В района на Централна жп гара има и няколко автогари и реално с метрото ще се осъществи една интермодална връзка между няколко вида транспорт. Удобството да кацнеш на Летище София и за 20 минути да си на Централна гара и от там да ползваш железопътния превоз в направлението, което си избрал безспорно трябва да доведе и до увеличаване на пътникопотока.