Кристоф Жинисти, Президент на IPRA пред news.bg

Бюджетите за дигитални комуникации нарастват бързо през последните години. Какъв тип тенденции виждате по отношение на мултинационалните компании на пазара в Европа, Близкия Изток и Африка?
Бих казал, че виждам две основни тенденции в тази област. Първата е нарастване на вниманието към дигиталната сфера като инструмент за бизнес. Докато работеха с журналисти и традиционни лидери на мнения, организациите постепенно разбраха, че трябва да мислят дигитално и да се намесят в разговорите, за да бъдат част от тях. Не става дума за друг бюджет. Не мисля, че е необходимо да се планира отделен бюджет за дигитални комуникации, доколкото те са навсякъде около нас и представляват част от общата картина. Живеем във време, когато става невъзможно да определим кое е дигитално и кое - не.
Втората тенденция е следствие от първата. Обемът на онлайн комуникацията повишава уязвимостта на всяка марка, организация или личност. Всеки е изложен на показ, както никога преди и това неминуемо ще увеличи опасността от репутационни кризи.

Какво трябва да бъде значението на връзките с обществеността и дигиталните комуникации за местния бизнес и маркетинг експерти?
Връзките с обществеността винаги са били задвижвани на местно ниво. Дори когато организациите мислят глобално, техният PR трябва да се осъществява локално. Това е дори още по-важно сега, когато се налага да си взаимодействаме пряко с потребители и заинтересовани страни в онлайн средата. Революцията в социалните медии породи нужда от PR експерти с нови умения.
Маркетинг експертите на местно ниво трябва да следят разговорите, да разбират потребностите и тревогите, да са на разположение, да отговорят на въпроси по всяко време. В действителност, голямото предизвикателство, пред което сме изправени сега, е да разберем кой какво ще управлява. Лидерите на мнение - традиционна целева група на PR практиците - могат също така да бъдат потребители - традиционна целева група на маркетолозите. Организацията трябва да реши как да управлява взаимодействието с публиките и да създаде ефективно сътрудничество между отделите.

Как компаниите трябва да подобрят своите знания и умения в комуникацията с клиентите?
Ключът е в изслушването! Хубавото на Интернет за маркетолозите е, че чрез него те могат да измерят и проследят почти всичко.
Компаниите трябва да разполагат с ефективни решения за изслушане на публиките, за да разбират по-добре какво казват членовете на тяхната общност. Те трябва да се учат както от клиентите, така и от конкурентите, партньорите и служителите... Благодарение на това, което ще открият онлайн, те ще бъдат в състояние да развият набор от умения, които ще им помогнат значително в техните бъдещи маркетингови и PR дейности.
Днес, връзките с обществеността и маркетингът трабвя да се превърнат във вдъхновени техники, вдъхновение, което идва от слушане.

PR индустрията купува ли си влияние в социалните медии?
Значението на "влияние" е много сложно. Социалните медии не са единственото място на влияние, те са просто едно от много места. Хората погрешно мислят, че всичко се случва онлайн. Интернет не е отделен свят. Това, което започва онлайн, продължава в традиционните медии и истинския живот и се връща в Интернет отново и отново. Няма ясно разделение между това, което хората споделят във Фейсбук и това, за което си говорят, когато се срещнат наистина.
Всичко в света е взаимосвързано, така е и влиянието.

Кои са най-големите трудности при измерването на ефективността на PR дейности и такива в социалните медии?
Тъй като влиянието става все по-сложно всеки ден, така и изчисляването на PR кампании се усложнява. Става трудно (почти невъзможно) да се определи кой е бил ключовият елемент, който е убедил някого да си купи даден продукт. Какво всъщност е PR кампания? Реклама във Фейсбук? Пост в Туитър? Разговор по телефона с приятел? Телевизионно шоу? Най-вероятно всички те биха имали влияние върху дадено решение, така че връзките с обществеността (PR-ът) трябва да се превърнат в техника на разпространение на информацията. И това е истинско предизвикателство за хората в бранша, които досега са работили само с журналисти.

Какво Ви привлича най-много в комуникациите и каква е настоящата Ви роля в IPRA?
Бях избран за президент на IPRA за 2013 година като в продължение на много години бях член на борда на Асоциацията. Като президент на IPRA ролята ми е да насърчавам най-добрите практики в сферата на Връзките с обществеността по целия свят и това и правя през последната година, а и целия си професионален живот.
Какво ме е привлякло към индустрията? Да променям мненията на хората. Наред с всички комуникационни техники, връзките с обществеността са средство за промяна и това е нещо, което обичам. Практиката в PR-а ти дава възможност да повлияеш на действията на хората. Даваш им повече информация, повече знание. Даваш им възможност да се образоват повече.