Ръководителят на Инспекция „Безопасност на превозите" към Национална компания „Железопътна инфраструктура", инж. Неделчо Спасов, пред news.bg

Инж. Спасов, в разгара на летния сезон сме. Можем ли да направим връзка със сезона и интензивността на преминаване през железопътните прелези?
В този период действително се забелязва ръст в интензивността на преминаване през жп прелезите, тъй като има например повече движение на селскостопанска техника. През тази част на годината населението също става по-мобилно - пътувания до родните места, за почивки. Това са причини за завишавания на пресичанията и преминаването през жп прелезите.

Тогава по какъв начин се осигурява безопасността на тези прелези?
Мерките за безопасността на прелезите са нормално установените във всички развити жп организации, каквото мога да кажа, че е НКЖИ. На прелезите имаме сигнализиране по надлежен начин за приближаващите влакове, с което да се дава 100% гарантирана информация за пътните превозни средства и за пешеходците, че приближава влак. Техническите устройства могат да бъдат само със сигнал, могат да бъдат и с бариери - ръчно или автоматично задвижвани. В най-ниско интензивните прелези, където почти няма преминаване на автомобили, може да има сигнализиране пасивно със знаци, които да предупреждават. Ние непрекъснато се стараем да обхванем и да подобряваме сигнализацията с нейната надеждност.

Какво да гледат хората, преди да преминат през жп прелез?
Най-масовите сигнализации при нас са тези, които са високо отговорни технически системи. Това са автоматични прелезни устройства, които биват със сигнализация и автоматични бариери. Това, което трябва да знаят гражданите е, че светлинната сигнализация е много важна и те трябва да й обръщат внимание. Когато свети бяла мигаща светлина, означава, че не идва влак и прелезът е свободен за преминаване. Важно е да се знае, че червените мигащи светлини имат два режима - когато те мигат сравнително бавно, това означава, че идва един влак. Когато мигат два пъти по-често - 120 пъти в секунда, това показва, че ще минат два влака. Следователно, след като мине единият влак хората не трябва да тръгват веднага, защото ще попаднат в опасната зона. Докато работи сигнализацията, спуснати са бариерите, има червена светлина - не трябва да се преминава през прелеза.

Успява ли обаче спусната бариера на жп прелеза да възпре хората да преминат?
Бариерата е техническо средство, което може да препречи пътя. Отговорността обаче и при пешеходците, и при превозните средства е напълно тяхна. Те не трябва да преминават и това е тяхна отговорност по Закона за движение по пътищата и правилника му. Трябва да се знае, че на достатъчно спирачно разстояние преди някой да приближи прелеза, машинистът във влака получава информация какво се случва на прелеза. Системата проверява дали са запалени светлините, дали са спуснати бариерите, дали са предупредени всичко наоколо. Чак тогава машинистът получава сигнал и има възможност да продължи да движи с позволената за влака скорост.
Всяка една задръжка обаче, която може да покаже не пълно затваряне на бариерите, при машиниста се получава сигнал и той намалява скоростта на влака до 15 км. Но трябва да е ясно, че няма такива системи, които все едно да ви хванат за ръка или пък да ви кажат - "Стой. Не преминавай!". Това трябва да е в съзнанието на човек.
Пресичането пред влака е игра на руска рулетка и победителят е винаги влакът. Трябва да запомним, че ние като водачи на семействата си рискуваме и ги поставяме в страшно опасна ситуация. Притеснително е, че младите хора много често пресичат прелези със слушалки с ушите. Така те се изолират от външния свят и попадат в опасната зона.

А по какъв начин НКЖИ се грижи като цяло за безопасността?
НКЖИ води дългогодишна кампания, която не е спирала независимо от финансови ограничения и временни трудности. Във всички нови проекти е прието и се изграждат прелези на различни нива - надлези, подлези. Заедно с това върви една програма, по която всяка година не по-малко от 20 прелези се заменят с отговорни технически средства, тоест там, където имаме ръчно задвижване на бариерите, се монтират този тип автоматични прелезни системи. И тази година 20 прелези са модернизирани и снабдени с такава техника.
Като допълнителна мярка за обезопасяването на прелезите ние изграждаме видео наблюдение към тези прелези, които са с интензивна натовареност. Това видеонаблюдение ни помага много, защото някой път има случаи, в които няма реализирани катастрофи, но има пресичане при спуснати бариери и те биват счупени. Като цяло ние се стараем да даваме средства и да осигуряваме такава техника, която да пази гражданите.

Нека да завършим с високите температури, като ни кажете причина ли са те за ограничения в движението на влаковете?
Грижата на НКЖИ е да осигури безопасността на движението на влаковете, пътниците и товарите. При много горещо време имаме създадена организация, която е разработена в годините. Наблюдават се определени участъци от жп мрежата, ежедневно се измерват температурите на релсовия път и в зависимост от тези показания се предприемат коригиращи действия, като например намаляване на скоростта. Допустимата температура е 55 градуса. Ако тя е по-висока, то се намалява скоростта на влаковете, като за бързите тя става 60 км в чaс.