Евгени Големинов - Енерго секция София към НКЖИ, пред news.bg

Г-н Големинов на територията на жп енергосекция София има ли сериозни щети от наводненията през последните месеци?
На тази територия, за разлика от Северозападна България, няма сериозни последствия. Имаше единични случаи на паднали дървета, активизирали се свлачища и т.н., които се струпват върху контактната мрежа, късат я и предизвикват аварии.
Материалните щети не са сериозни (около 11 хил. лв. - б. р.), но необходимото време за възстановяването им е голямо. Това налага за 6-7 часа понякога влаковото движение да бъде прекъснато на места, където има само един път.

Как върви в момента ремонтната дейност във поверената ви секция и какво предстои да бъде направено до края на годината?
По инвестиционен план от 2014, който е с размер от 24 млн. лв. От тях 7 млн. даваме за контактната мрежа - това е ремонт на носещите въжета и контактния проводник, голямата част от които са положени преди повече от 40 години.
Поставяме самозадържащи компенсатори, които не позволяват при авария падане на контактен проводник върху релсовия път. Подменяме и 226 стълба, като монтажът на всичките тези съоръжения се извършва по стопански начин - т.е. от самите служители на енергосекцията, след доставка на материалите, като тук средствата са около 8 млн. Това ще доведе до по-малко повреди и по-малко влияние на метеорологичните условия. Подменяме и керамичните изолатори с полимерни, чийто характеристики са в пъти по-добри.
За ремонт на тяговите подстанции и другите технически съоръжения са предвидени около 10 млн. лв. и основните секционни постове. Още около 13 млн. лв. ще дойдат и от капиталов трансфер. С тях ще бъдат ремонтирани тяговите подстанции в Бов, Мездра и Завет. Целта е те да станат необслужваеми (без персонал). По-лек ремонт ще има и за междинните станции в Казичане и Дупница. Тези междинни станции осигуряват превключване между основните, ако някоя от тях „излезе от строя".
Очаква се тези звена да бъдат завършени през следващата година.

Какво очаквате да се промени след ремонта на тези съоръжения?
След осъвременяването им стават необслужваеми и в тях ще бъде интегрирана системата SCADA. Това ще ни даде по-добър оперативен контрол и управление на енергомрежата, които ще бъдат централизирани.
В момента във всяка подстанция има по пет човека дежурни, като след въвеждането на SCADA системата този персонал ще бъде пренасочен. Секционните постове, които в момента се управляват от гарите ще се управляват от диспечерите в централното управление.