За железопътния мост над река Марица, който е част от модернизацията на цялата жп линия Пловдив - Свиленград, News.bg разговаря на метри от моста със заместник генералния директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) с ресор „Експлоатация" инж. Златин Крумов

Инж. Крумов, българските железници могат да се похвалят и с изцяло нов железопътен мост над река Марица, който е част от жп линията Пловдив - Свиленград. Разкажете ни повече за детайли по него.
Железопътният мост над река Марица е наистина едно много интересно инженерно съоръжение. Той е част от проекта Пловдив - Свиленград - турска граница, който пък е част от коридор номер 4 и номер 9 от общите европейски транспортни коридори. Стойността на целия проект е 70 млн. лева без ДДС. Като символ на този проект се превърна именно изграждането на жп моста над река Марица.
Технологично погледнато, неговата дължина е 433 метра, има 12 отвора, от които 10 сводове. Широчината му е 8 метра. Самият мост е изпълнен с уникална техника със специализирана механизация, специфични кофражни строителни елементи, специално направени за него.
Конструкцията му е стоманено-бетонна, всяка колона е изпълнена с пилоти с диаметър 1200 метра, а устоите от своя страна са изпълнени с 18 едрогабаритни пилоти. Дълбочината на пилотите е в зависимост от геоложките характеристики на терена.
Освен своята уникална архитектура, мостът е изключително надежден. Проектиран е така, че в последствие за неговата поддръжка да се правят много малко експлоатационни разходи.

Как премина процесът на изграждане на жп моста?
По време на строителството, което траеше около 30 месеца, няколко пъти реката навреди на изпълнителите и технологията. На два пъти механизацията беше буквално заливана от водата на реката и се налагаше отново да се правят временните площадки и съответните връзки между колоните. На няколко пъти водата отнася и кофражите. В крайна сметка мостът е изключително надежден. През май 2013 година беше въведен в експлоатация.

С каква скорост ще могат да се движат влаковете по него?
Мостът е тестван за движение реално със скорост от 160 км в час. Когато обаче имаме случай на влакови състави с т.нар „накланящи се кошове" има възможност скоростта да достигне и до 200 км в час.

С колко се забави самото изграждане и пускането на моста в експлоатация заради споменатите от Вас трудности при изграждането му?
С около 4 месеца допълнително се наложи на изпълнителите да преправят своята технологията, за да стане мостът готов.

Какво реално ще донесе този мост на българските железници?
Изграждането на жп моста е част от проекта за модернизация на жп линията Пловдив - Свиленград - границата с Турция и Гърция. Тази линия е част от много сериозен транспортен коридор, който свързва Европа и Азия. Важно е да се знае, че в момента ние сме в процес на изграждане на железопътната линия Първомай - Свиленград. А се надяваме до края на тази година да сме приключили всички участъци по трасето.
Нека да посочим, че за следващия програмен период 2014-2020 година планираме да започнем линията от София до Септември и от София до Драгоман.
По отношение на ползите наистина е важно този важен за България и Европа коридор да бъде реализиран, да е ефективен и да изпълни своето предназначение и ефект. А неговата задача е основно да даде сигурност и безопасност на влаковото движение, да гарантираме бърз превоз на пътници и товари от Европа за Азия и обратно.
В същото време знаете, че жп транспортът е най-екологичният и чист транспорт. Тук е мястото да посоча, че проектът е изпълнен в съответствие с всички изисквания на Европейския съюз. Включително и позволява оперативна съвместимост с останалите жп администрации в Европа.

Нека да повторим къде в момента се работи по жп трасето Пловдив - Свиленград?
Модернизираме абсолютно всички участъци от гара Димитровград до гара Свиленград. Това са Нова Надежда, Симеоновград, Харманли, Любимец, Свиленград. Там текат усилено строително ремонтни дейности. Физическият напредък е между 74-76 %. В ремонта се включват и изключително много съоръжения - над 20 мостове, над 150 броя водостоци, над 11 броя жп надлези. Обновяват се и самите гарови комплекси, които ще разполагат с всички изисквания - за лица с намалена подвижност, за енергийна ефективност, за противопожарна безопасност. В гара Свиленград дори се изпълнява и съответствието за Шенгенско пространство.
Целият проект е много интересен и смятам, че в края на годината ще имаме възможност да покажем на цялата българска общественост какво сме постигнали през последните години.

А какви бяха трудностите, с които се сблъскахте и може би продължавате да се сблъсквате при изпълнението на проекта?
Трудностите са основно при проектирането, съгласуването на работните проекти с всички ведомства - общини, областни управи, Министерство на околната среда и водите (МОСВ). Хубавото е, че накрая постигнахме съгласие с всички институции и имаме тяхната подкрепа.
Друга сериозна пречка бяха и многото отчуждителни процедури на терени, които също забавиха проекта във времето. Повтарям обаче, че се опитваме с общи усилия до края на годината проектът да приключи и да бъде въведен в реална експлоатация.

И като за финал - кога започна модернизацията на тази жп линия?
Очаквано тя е на няколко етапа. През 2013 година въведохме в реална експлоатация участъка от Крумовград до Димитровград. Сега проектът се изпълнява вече шеста година. Тук е мястото да напомним, че той се реализира по Оперативна програма "Транспорт" за програмния период 2007-2013.
Нека не забравяме, че страната ни има уникалния шанс чрез европейските фондове и една малка част българско финансиране да постигнем голям напредък и истинско развитие на железопътния сектор.