Николета Стоянова, Директор "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" към НКЖИ, пред news.bg

Г-жо Стоянова, след обиколката на транспортния министър Николина Ангелкова беше констатирано забавяне по някои от отсечките влизащи в състава на строящите се с европейски средства линии от Пловдив до Бургас, Септември - Пловдив и Първомай - Свиленград. Как се стигна до там и какви мерки бяха предприети за наваксване на изоставането?
Успешното изпълнение на проектите по ОП Транспорт е един от най-важните приоритети за НКЖИ. Съгласно европейските разпоредби периодът 2007 - 2013 г. трябва да бъде завършен финансово най-късно до 2015 г., за да не бъдат загубени средства. В този смисъл ускоряване на работата по всички инвестиционни проекти е най-важната задача.
В последните две седмици съвместно с Министерството на транспорта бяха организирани посещения на място на рисковите обекти, за които съществува възможност за тяхното неизпълнение в срок. На място изпълнителните докладваха своя напредък, работните си програми и т.н. След това заедно с тях набелязахме мерки които да спомогнат за отстраняване на основните пречки за успешното завършване на проектите.
За проекта Първомай - Свиленград, който е с преходно финансиране по програма ИСПА основните проблеми са свързани с отчуждения, съгласувателни процедури и забавяне в издаването на разрешения за строеж. Именно в тази посока бе коментирано да се предприемат действия за издаване на разрешение за строеж. На този етап две от разрешенията вече са в напреднала фаза, като едното от тях е получено официално от НКЖИ.
За този проект считаме, че е абсолютно реалистично да го завършим до края на 2015 г.
На място при посещението по строящото се трасе Пловдив - Бургас се установи, че този проект генерира сериозно забавяне поради липса на мобилизация от страна на строителите. Този конкретен случай изпълнителите се ангажираха да представят конкретна програма и наличност на работна ръка и техника.
По позиция 2 Стара Загора - Зимница получихме уверение, че проектът ще бъде завършен в срока на допустимост на разходите, макар че строителството ще излезе от рамките на договореното. От строителите декларираха забавяне по независещи от тях причини, което ние ще вземе предвид.
За позиция 3 (Церковски - Карнобат, бел. р.) това, което показва изпълнителят категорично не е достатъчно. В момента на база на предоставената работна програма правим анализ дали строителят си е поставил реалистични цели - увеличаване на техниката, работа на две смени и др., така че да се навакса генерираното до момента забавяне.
По линията Септември - Пловдив се установи, че критичен за изпълнение е участък номер 2 Пазарджик - Стамболийски. Една от причините за забавянето тук е, че късно се стигна до подписване на договор със строител, защото обществената поръчка беше обжалване, което забави реализацията на проекта.
По позиция 2 строителите имаха проблеми още от самото начало, свързани с финанси и намирането на работна ръка, но към днешна дата наблюдаваме мобилизация и в по тази отсечка. Това не е достатъчно и ние ще търсим допълнителни гаранции, че няма да има проблеми по този лот.

Защо се стига до там изпълнителите да не извършват в договорения срок своята работа?
Причините са комплексни. В казуса с позиция 3 от пътя Пловдив - Бургас имаше както непредвидени метеорологични явления, така и вътрешно-организационни проблеми, които се отразяват в изпълнението на целия проект. Не бих искала да коментирам тези въпроси, защото те представляват част от вътрешно фирмени взаимоотношения.
Нашата задача е да направим така, че проблемите да бъдат отстранени своевременно и да търсим доказателства от тях, че ще предприемат необходмите действия.

В обобщение, смятате ли че изпълнението и на трите проблемни участъка може да приключи в срока на допустимост на разходите (края на 2015 г.) независимо от това дали ще останат старите изпълнители?
На този етап, в случай че се осигури необходимата механизация и работна сила и се направи добра организация е абсолютно реалистично тези отсечки да приключат до края на 2015 г. Това зависи изцяло от изпълнителите, като ние ще осъществяваме непрестанен контрол. Поискали сме вече те да предоставят ежеседмичен отчет за да можем и ние в оперативен порядък да установим има ли прогрес или не.

Вече сме в годината, в която започна новият програмен период на ЕС: 2014-2020 г. Може ли да кажете, кои проекти са в най-напреднала подготовка?
От началото на годината са стартирали процедурите за избор на проектанти по един дълъг списък от инвестиционни намерения. До края на годината се надявам да имаме договори за съответните проектирания.
Искаме да стартираме проекти, които са в пълна готовност, изчистени са проблемите свързани с терените и наред с това представляват най-малък риск от възникване на извънредни ситуации.
Стратегията, която следваме е до 2020 г. да успеем да осигурим цялостното модернизиране на трасето от сръбската граница до Бургас. В тази връзка готвим реализирането на отсечката Драгоман - София - Елин Пелин, за която ще кандидатстваме за средства по механизма „Свързана Европа". В началото на октомври са организирани информационните дни по програмата.
Ще се даде старт и на проекта Пловдив - Бургас, фаза 2, който ще има за цел довършване на инвестициите започнали през този период. Това е проектът, по който до края на 2015 г. може да проведе търг за намиране на изпълнители.
Работим по реализацията на линията Видин - София, като ще започнем с изграждането на отсечката Видин Медковец.
През този период ще бъдат проектирани и отсечките Радомир - Кулата и Радомир - Гюешево.

Проектът Русе - Варна също е в напреднала фаза на подготовка, какви са вашите намерения за неговата реализация?
Това е проект, който ние бяхме предложили за включване в Оперативна програма Транспорт и транспортна инфраструктура. С оглед ограничения финансов ресурс по програмата до 2020 г. ние трябва да насочим финансов ресурс, така че да бъдат завършени конкретни железопътни направления и да се намери най-голяма икономическа полза от тях.
Проектът не е забравен, но ще бъде включен като алтернативен и при наличие на финансов ресурс неговото стартиране е въпрос на време.