Красимира Михайлова, Директор "Финанси и управление на собствеността" в НКЖИ

Г-жо Михайлова, какви са текущите финансови резултати на НКЖИ?
НКЖИ запазва устойчивото си развитие през 2015 г. Продължават да се спазват принципите на законосъобразност и добро финансово управление. Осигурява се прозрачност при планиране и разходване на средствата. Ние стриктно изпълняваме утвърдения бизнесплан на компанията и ежемесечно изготвяме разчети, с което следим изпълнението на различни показатели.
За периода януари-май компанията е достигнала нивото на планираните приходи. Финансовият резултат за периода е загуба от около 18 млн. лв. и тя отговаря на предварително планираната. Структурата на разходите се запазва устойчива и най-голям дял се падат на разходи за текущо поддържане и ремонт на железния път и съоръженията.
По икономически елементи най-голям е разходът за заплати и осигуровки на персонала и за това именно там са насочени нашите сили за оптимизиране, като се стремим да автоматизираме процеси и да въвеждаме нови технологии.
В рамките на годината ще насочим нашите усилия за да подобрим финансовото състояние на компанията, като ще увеличаваме производителността на труда, както и ще преобразуваме неоперативни активи в парични потоци.

Казахте, че компанията отчита 18 млн. лв. загуби за първите пет месеца. Това съотнесено към същия период на миналата година по-добре ли е?
Важно е да уточним, че този резултат е междинен и е съпоставим и с резултата от миналата година, и с този, който е по-бюджет. Все още много пера не са осчетоводени, някои от приходите и разходите не са отразени.

Каква е динамиката на приходите от инфраструктурни такси?
През 2014 г. бе формирана нова база в това отношение, защото това бе първата в която влезе пълната цена на електроразпределението. Тогава увеличението на цените за електроенергия беше компенсирано с намаление на цените за инфраструктурни такси.
В рамките на 2015 г. това, което сме заложили като бюджет и това, което е реално изпълнено можем да видим, че има ръст на превозите. Увеличението на влак-километрите е с 3%, на брутотонкилометрите (извършената работа) е с 3.4%. Основно делът на това увеличение се пада на товарни превози.

Има ли НКЖИ необходимата ликвидност да се разплаща към служителите си и към доставчиците си, както и по европейските проекти?
НКЖИ е един изряден платец по отношение на своите служители. От 1 януари имаме увеличение на заплатите и те се изплащат редовно. Имаме и добра социална политика, като всичко по това перо също се разплаща.
Спрямо доставчиците имаме много добро разплащане, като 99.3% от нашите задължения са в рамките на 3-месечен период, който е нормален.
По отношение на европейските проекти там съществува недостиг на средства, защото в момента е необходим голям обем ресурс за покриване на националното съфинансиране и ДДС. В момента компанията търси различни механизми, за да компенсира този недостиг.
В рамките на тази година компанията погаси 7,66 млн. лв. заем към Европейската банка за възстановяване и развитие

А смятате ли че до края на годината ще успеете да набавите необходимите ви средства по проектите с европейско финансиране?
Търсим механизъм. Тези средства не са по силите на компанията.

Към кого сте се обърнали за помощ?
Към Министерството на финансите.