За състоянието на железопътната инфраструктура у нас след снежната блокада и усложнените метеорологични условия за News.bg говори главният ревизор по безопасността към Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) инж. Бисер Минчев

Инж. Минчев, свидетели сме на тежко усложнена метеорологична обстановка. Какво е състоянието на железопътната инфраструктура в страната? Къде са проблемните участъци и от какво трябва да се притесняваме?
Метеорологичната обстановка е много сложна през последните дни - много сняг и то тежък и мокър. Това от своя страна предизвика свлачища, струтища и паднали дървета. Благодарение на добрата работа на нашите екипи и на професионализма, който те показаха, в момента цялата железопътна мрежа е проходима.
Изключение прави теснолийната 16-та жп линия от Септември до Добринище, в частност от Варвара до Добринище. Тя е затворена и няма движение в момента, тъй като там има много паднали дървета и предпочитаме да я възстановим добре, за да е безопасно пътническото движение.
Затворен е и участъкът между Генерал Тодоров и Петрич. Там заради придошлата река Струмешница има повреда под едната  подпора на моста, което ще ни затрудни. Въпреки това обаче ще успеем да се справим, ще възстановим проблема, но за сега заради тази подпора на моста движението е опасно и е спряно.

Какъв срок си поставяте за премахване на пречките за движение в тези два участъка?
Теснолинейната железопътна линия ще бъде пусната до края на седмицата. До тогава ще има транспортиране на пътниците. Да, това не е приятно, тъй като много от хората се движат с влак по тази линия, но положението сега е много тежко. Транспортиране с автобуси на пътниците има и при другия затворен участък от Генерал Тодоров до Петрич. Срокът за пускане на движението в този участък обаче ще е по-голям, тъй като трябва да се направи обследване, да се гмуркат водолази. Чисто технологично ни трябва време, за да разберем какво точно да направим и действията ни да доведат до безопасно движение.

През последните няколко дни погледът на обществото бе насочен към железниците и заради няколко инцидента - паднали скали, дерайлирали влакове. Разкажете ни повече за тях.
Точна така. Имахме три случая в рамките само на пет дни. Това са срутища, които при предишните огледи не дадоха признаци, че ще тръгнат. Представляват нови скални маси, които заради снега и многото дъжд, който се изля, се активираха. Национална компания „Железопътна инфраструктура" в момента наблюдава 263 такива места. Имаме постоянен мониторинг върху тях, хората ни обикалят и следят действието на скалите. Имаме и кантонери в тази участъци с оглед на това да се предотвратят такива инциденти.
Не трябва да забравяме, че релефът на цялата ни железопътна мрежа е много разнообразен, има равнини, но има и железопътни линии през дефилетата. Не можем да обхванем всичко и да вземем превантивни мерки.

Нека да излезем за момент от рамката на природните бедствия през последните дни. Какво е състоянието на железопътната инфраструктура у нас?
Състоянието й е много добро. Скоростите в момента по железопътната линия не са намалени. Намаление има само в участъците, където се строи по Оперативна програма „Транспорт". Състоянието като цяло на железопътната линия е безопасно.

А има ли модернизация на релсите и къде?
Големите проекти за модернизация са по Оперативна програма „Транспорт". Това са участъците Септември - Пловдив, Пловдив - Бургас и Пловдив - Свиленград.

Могат ли да бъдат спокойни българите, когато са върху българските железни пътища?
Да, пътниците могат да бъдат спокойни. Цялата дейност на Национална компания „Железопътна инфраструктура" е да осигури именно безопасно движение по железопътната инфраструктура. Професионализмът на експлоатационния персонал е такъв, че той наистина я осигурява.