Ако се обадите на телефона за спешни случаи 911, GPS сателитите могат да покажат на диспечерите къде точно да изпратят помощ. Пътниците в самолетите имат достъп до подробни карти, които показват къде точно се намират те по време на пътуването си. Ако имате безжична интернет връзка, „Гугъл" по някакъв начин знае дали ползвате нет от Лима или Лондон, като дори ще ви даде подробни предложения за това какво и къде да ядете.

С всички тези възможности, как става така, че ние нямаме представа къде е изчезнал самолетът на Малайзийските авиолинии? Отговорите предлагат скромен поглед към ограниченията на настоящите ни технологии.

Какво се е случило с радара?
Контролиращите полетите обикновено използват радарите за проследяването на пътя на самолетите. Всичко това работи добре, когато самолетът е все още близо до земята. Радарът обаче има ограничен обхват. Радарната станция не може да се постави в средата на океана. По този начин пилотите често трябва да контактуват с наземните служби с други средства, като например периодична радио връзка. В тези случаи авиодиспечерите имат само обща представа за това къде се намира самолетът и накъде се е насочил.

Според „Асошиейтед прес" Полет 370 може би е бил в контакт с военен радар преди да изчезне, но не е ясно дали авиодиспечерите са знаели къде се намира той. Ние знаем, че сигналът от транспондера на самолета е бил загубен, когато той е трябвало да навлезе във въздушното пространство на Виетнам. Поради причината, че транспондерите са предназначени да работят с радар, се предполага, че ако самолетът беше достатъчно близо до брега, щеше да бъде видян на екраните на диспечерите.

Според Мелиса Рудингер, която е вицепрезидент по правителствените въпроси във Фредерик, базираната в Мериленд Асоциация на собствениците на самолети и пилотите, картите, които понякога пътниците виждат на облегалката на седалката пред тях, всъщност са резултат от данните, които се събират от наземни станции и които са представени в удобен за пътниците вид, за да могат да ги разбират. Така че дори ако разследващите могат да се доберат до тази информация, то вероятно тя ще съдържа същите неизвестни, които объркват следователите в момента.

Възможно ли е някой да е изключил транспондера на самолета?
Това е труден въпрос. Пилотите могат да изпращат кодирани съобщения чрез транспондера в случай на авария. Но ние не сме сигурни какво се е случило с транспондера в този случай. Ние не знаем например дали някой не се е опитвал да бърника по него. Но защо да го прави? Отчетите показват, че никой в самолета не е изпратил сигнал за помощ от какъвто и да е вид. Което означава, че не е имало време да се зове за помощ, ако е имало техническа повреда или насилствен опит за отвличане и катастрофиране на самолета. Ако става въпрос за атака от терористи, нищожна е вероятността похитителите да са се занимавали с транспондера, докато са се опитвали да вземат контрол над самолета.

Възможни ли са други пробиви в сигурността на самолета?
В Съединените щати се изисква въздухоплавателните средства да имат авариен предавател. Междувременно на пазара можете да се сдобиете с радиостанции, излъчващи сигнали за насочване на самолети, както и предаващи сигнали за бедствие на най-нормална и общодостъпна радиочестота. (Тази технология често се предлага на пазара за катерачи, ученици и други търсачи на приключения.)

Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) е световната структура, която определя стандартите за аварийните предаватели.

"Ако една страна иска да бъде световен играч в областта на авиацията, тя трябва да приема стандартите на ИКАО", казва Рудингер.

Могат ли да се проследят мобилните телефони на пътниците?
Причината, поради която мобилният телефон може да бъде проследен на земята, е защото телефонът ви е постоянно в контакт с предавателните кули на мобилните оператори. По време на полет няма много възможности да използвате мобилната мрежа, въпреки че това вече се променя в Европа и може скоро да започне да се променя в Съединените щати. Технологията дава възможност за използване на мобилни мрежи, ако самолетът носи специална базова станция, която изпраща сигнал до търговски сателит, който след това го препредава на наземна мобилна станция.

Много мобилни телефони имат GPS, но не от вида, който се използва в колите. Мобилните телефони обикновено разчитат на един вид „помощен" GPS, което изисква постоянна мобилна връзка. Без WiFi или клетъчна станция не сте в състояние да се свържете със сателита.

Ако самолетът имаше безжичен интернет, това почти сигурно щеше да помогне. Мобилните устройства на самолета биха били свързани с интернет, докато другите комуникационни системи не биха работили. Но „Малайзия Еърлайнс" не предлагат безжичен интернет по време на полет.

Федералната авиационна администрация иска да се премине към система за контрол на въздушното движение от ново поколение, която използва сателити, за да се наблюдават самолетите. Новото поколение сателити имат предимство пред радарите, които са технология, която датира от Втората световна война, защото могат да следят големи пространства, включително и над океаните. Заедно с автоматичната система за сигнализиране, вградена в самолетите, те ще могат да излъчват сигнали, използвайки за целта сателити, като предават информация в реално време обратно към авиодиспечерите, коментира още Рудингер.

Един ден, обаче, новото поколение сателити ще може да предотврати безследното изчезване на самолети, както се случи с Полет 370.