Безспорно, най-интересното събитие, предхождало непосредствено формалното начало на предизборната кампания, беше решението на Конституционния съд, който обяви въвеждането на така наречената „осем процентова бариера" за противоконституционна, но "пожали" въвеждането на мажоритарни избори в 31 избирателни района.
Както е известно, границите на тези 31 района съвпадат с границите на съответните 31 многомандатни избирателни райони. По този начин възникна огромна диспропорция между броя на гласовете, с които ще бъдат избирани "мажоритарните депутати" в различните избирателни райони.
Всъщност, падането на "мажоритарната компонента" на тези избори се оказа въпрос на един глас. За съжаление, конституционните съдии се разделиха на две групи от по шест души и нововъведението на народните представители остана за ужас на всички, които са си дали труд да погледнат какво всъщност става.
Какво става, може да се прочете най-добре в самото решение на Конституционния съд, в частта му, в която се изяснява позицията на тези шестима конституционни съдии, които смятат текста, с който се въвеждат "мажоритарни избори" за противоконституционен. Ето какво гласи част от решението на Констиуционния съд - черно на бяло:
" ... 2. По чл. 39, ал. 2 ЗИНП.
С изменението на чл. 6, ал. 1 ЗИНП се предвижда изборите да се проведат по смесена система. Създадената нова ал. 2 на същата разпоредба постановява, че тридесет и един народни представители се избират по мажоритарна система в едномандатни избирателни райони. Останалите двеста и девет народни представители се избират по пропорционална система в многомандатни избирателни райони (чл. 6, нова ал. 3)...
Конституционните съдии Румен Янков, Васил Гоцев, Людмил Нейков, Емилия Друмева, Владислав Славов и Благовест Пунев приемат, че разпоредбата е противоконституционна.
Според тях:
Съвпадането на 31-те едномандатни избирателни района (чл. 39, ал. 2 ЗИНП) с 31-те многомандатни избирателни района при пропорционалната избирателна система (чл. 39, ал. 1 ЗИНП) нарушава принципа за равно избирателно право (чл. 10 от Конституцията)...
Така например във 2-ри многомандатен избирателен район (МИР) - Бургас, броят на избирателите по първоначалните избирателни списъци е бил 297 129, в 3-ти МИР - Варна, 397 299, в 23-ти МИР - София, 362 994, в 24-ти МИР - София, 333 428, в 25-и МИР - София, 350 433, в 5-и МИР - Видин, 109 274, в 7-и МИР - Габрово, 121 332.
Такова значително различие в броя на избирателите има в повечето избирателни райони.
За да отговори на принципа за равно избирателно право (чл. 10 от Конституцията), броят на мандатите в многомандатните райони е съобразен с тяхната големина. По този начин е осъществено едно относително равенство в броя на гласувалите за един народен представител... ".
Останалите шестима конституционни съдии обаче са на по-различно мнение. Според съдиите Евгени Танчев, Димитър Токушев, Пламен Киров, Красен Стойчев, Снежана Начева и Георги Петканов алинея втора на член 39-ти от Закона за избор на народни представители (чл. 39, ал. 2 ЗИНП) не е противоконституционна.
Според огласеното решение на Конституционния съд, част от съображенията им са:
" ... Конституцията на Република България в чл. 63 определя броя на депутатите в Народното събрание, като постановява, че то се състои от 240 народни представители. Основният закон фиксира точно мандатите в националната представителна институция и не въвежда обща норма на представителство ... ".
Аргументацията в защита на възприетия принцип на мажоритарен избор в райони с драстично различен брой на гласоподавателите е доста по-дълга и всеки може да си я прочете със собствени сили в решението на Конституционния съд.
Въпросът се свежда до това, дали решението на конституционните съдии щеше да бъде същото, ако беше оспорена не конституционността на въведените мажоритарни избори, а бяха оспорени само границите на избирателните райони.
Лично аз съм (почти) сигурен, че ако от Конституционния съд беше поискано да отмени само границите на едномандатните избирателнит райони, а не да обяви мажоритарната компонента на новоизмислената смесена система за противоконституционна, резултатът щеше да бъде съвсем друг.
На какво се основава моята убеденост? Без да се смятам за специалист по тънкостите на конституционното право и без да правя каквито и да са непочтителни намеци към Конституционния съд, като политолог и дългогодишен наблюдател на политическия ни живот мога да кажа, че и този път конституционните съдии се държаха като Горна камара на Народното събрание, като своего рода Сенат, а не само като тълкуватели на Закона.
Подобно поведение е предизвестено от очевидната необходимост от коректив на недоделките, които се вършат от сегашния състав на Българския Парламент.
Без да се впускам в исторически екскурзии, ще напомня, че въпросът "еднокамарен или двукамарен парламент" се обсъжда в България още от времето на Учредителното събрание, на което е гласувана Търновската конституция.
Тогава надделява либералното гледище, че на България не й трябва Сенат (тоест Горна камара), защото у нас няма нито лордове нито други "нотабили". Според цветистия израз на Петко Рачов Славейков, Сенатът (или Горната камара) е щял да бъде едно "дембелхане" (точният термин всъщност е "тюмбел хане"), което да живее на гърба на народа.
Няма изобщо да анализирам как се е отразила липсата на Сенат на развитието на българския парламентаризъм, само ще отбележа, че нуждата от Горна камара, започна неочаквано да проличава много осезателно след 1991 г., когато се заредиха едно след друго так наречените Обикновени народни събрания.
И в природатаq и в политиката празно място не остава, така че Конституционният съд волно или неволно пое на практика функциите на Горна камара на Парламента. Дали това е добре или зле, не е тема на днешния анализ. Просто констатирам този факт, защото е от значение за по-нататъшните заключения.
Сега да припомним аргументите, с които Конституционният съд отменя осем процентовата бариера като противоконституционна, при това - с огромно мнозинство:
" ... Равенството в избирателното право изисква всеки избирател да има равни права при упражняване правото си на избор за Народно събрание. Това означава всеки избирател да има равни права при отчитане на гласа му за резултатите от изборите. Същото се отнася и за всеки избираем. Недопустимо е с оглед конституционното изискване за равенство в избирателното право условията за избор на един кандидат да бъдат различни от условията за избор на друг.
С въведената по-висока бариера при избора на кандидат от коалиция в сравнение с бариерата на кандидат, който се явява чрез избирателна бюлетина на една отделна партия, законът установява именно такова различие...".
Като вземем пред вид стила на взимане на решения на Конституционния съд и ясната му позиция по въпроса за осем процентовата бариера, можем да заключим, че възникналата патова ситуация се дължи именно на факта, че в искането на седемдесестте народни представители е оспорен мажоритарният избор в неговата цялост.
Другояче щяха да седят нещата, ако беше атакувана само неравнопоставеността на отделните избирателни райони, много добре описана в аргументите на първата шестица конституционни съдии.
Тогава нямаше да възникне тази особена ситуация, създаваща впечатление, че Конституционният съд е дал "всекиму по нещо" - на "Синята коалиция" е осигурил падането на удвоената бариера, за Президента е опазил така желания мажоритарен елемент и така нататък, и така нататък ...
Няма съмнение, че когато става дума за практическите аргументи, с които се прави опит да се оправдае „урбулешкото" въвеждане на 31 напълно различни избирателни района, ще ни бъде поднесено съображението, че в съществуващите многомандатни избирателни райони е създадена съответната изборна администрация и така ще се спести „народна пара".
На това трябва веднага да се отговори, че извращаването на свободните избори не може да се оправдава с икономия на средства, още повече, че не е необходимо да се правят допълнителни разходи.
Виж разбивката на 31-те едномандатни района, показани на схемата горе
Достатъчно е центровете на едномандатните избирателни райони да останат в областните градове, където са и сега. Секционните избирателни комисии ще си останат същите. Общинските избирателни комисии ще обработват резултатите по пропорционалната и по мажоритарната система в отделни протоколи.
При съвременното състояние на изчислителната техника, не е абсолютно никакъв проблем една районна избирателна комисия да обработва резултатите от един многомандатен и от един едномандатен район, които са с различни граници. Както ще стане дума по-долу, може единствено една - две районни комисии от малките многомандатни райони да обработват само протоколи от изборите по пропорционалната система, а трите най-големи големите града да има повече от една районна избирателна комисия за мажоритарния избор.
(В София и в Пловдив това е така и при досегашните избори по пропорционалната система).
В подкрепа на казаното до тук, по-долу ще предложа едно възможно решение на математичаската задача "разделяне на Р. България на тридесет и един избирателни райони с приблизително равен брой гласоподаватели в тях".
Към условията на задачата можем да отнесем следното:
- едномандатните избирателни райони (ЕИР) да са 31 на брой;
- стремежът при очертаване на границите им да бъде постигане на минимална разлика в броя на гласоподавателите;
- центрове на едномадатните избирателни райони да са областните градове - центрове на многомандатните райони;
- не се допуска разделяне на общини на части, но се допуска разделянето на трите най-големи града - София, Пловдив и Варна;
- всеки едномандатен избирателен район трябва да представлява едно цяло - не се допускат избирателни райони от две и повече части, нямащи сухопътна връзка помежду си.
Изчисленията за начина на конструиране на 31 едномандатни избирателни района с приблизително еднакъв брой гласоподаватели са направени въз основа на бюлетина на Централната комисия за местни избори за резултатите от местните избори, проведени на 16 и 23 октомври 1999 г.
С оглед на точното съответствие на официалните данни с изчисленията по-долу, общините са разглеждани в границите им от 1999 г. Това означава, че няма да откриете в списъка община Сопот или община Куклен, които са създадени по-късно, а на изборите през 1999 г. са били в състава на други общини.
Моля читателите да бъдат снизходителни към мен за това, че използувам данни с десет годишна давност. За това има поне няколко извинителни причини.
Първо, направеното аранжиране на едномандатните избирателни райони не представлява официално предложение за преразглеждане на границите на сега съществуващите и оцелели след решението на Конституционния съд изборни единици.
То просто онагледява факта, че след като един отделно взет гражданин с умерена математическа грамотност и електронен калкулатор за 11 лева, може да предложи приемливи граници на едномандатните избирателни райони, то Народното събрание би трябвало да може да се справи още по-добре, имайки на разположение целия потенциал на Националния статистически институт и пълния архив на Централната избирателна комисия.
Второ, в печата се появи информация, че в Народното събрание работят с данни от 2001 г. Така тези изчисления ще бъдат близки до съображенията на народните представители.
Напълно възможно е тази информация да не е била точна или аз да съм разбрал погрешно, затова се извинявам предварително, ако това не е вярно.
Трето, разликата между данните от 1999 г. и от 2005 г. не е особено драстична и затова по никакъв начин няма да деформира общата картина. (Виж пояснение първо ...).
Четвърто, пак поради онагледителния характер на този текст, взех данните от може би най-удобното за използуване издание на изборни резултати, правено у нас - това за 1999 г.
Според данните от изборите през 1999 г., общият броя на избирателите е бил 6 898 810 души. Това означава, че средният брой избиратели в един от разглежданите 31 избирателни райони трябва да бъде 6 898 810/31 = 222 542 души.
222 542 избиратели е „идеалната численост" за един едномандатен избирателен район (ЕИР).
Ето как изглежда списъкът на 31 едномандатни избирателни райони с приблизително еднакъв брой депутати. В скоби е даден броят на избирателите в отделните общини.
Определянето на границите на избирателните райони и номерирането им се извършваше от запад на изток и от юг на север. Не беше допуснато включване на общини от Северна България в избирателни райони в Южна България и обратно.
Както се вижда от списъка и от приложената карта (за качеството й авторът пак моли за снизхождение, тъй като я е изрисувал сам при домашни условия), всички изисквания, заложени по-горе са спазени.
По-голямата част от отклоненията от средния размер са по-малки от плюс - минус 2 процента.
По-големи са само отклоненията при завършването на разделянето - на юг в Сливен ( - 9,78 %) и Бургас ( + 9,89 %) и на север във Варна ( + 6,01 %) и в Добрич ( + 6,01 %).
Както вече беше отбелязано, настъпили са някои размествания, които биха се отразили минимално на изборната администрация.
Така например, налага се създаването на пет софийски едномандатни района. Четири от тях са изцяло в границите на София - град, а петият включва и общините Елин Пелин и Ихтиман, които отдавна се третират почти като предградия на столицата.
(Моля жителите на двете общини да не приемат последното като оскърбление - просто София бавно върви към сливане с някои от близкостоящите населени места).
Създават се три пловдивски избирателни района. От една страна - ЕИР Пловдив, който е само от градската част на втория по големина град. От друга страна - ЕИР Пловдив (Марица) и Пловдив (Родопи), които включват и общини от Пловдивска и Старозагорска област.
Последното е повече от естествено, защото в Пловдив функционират три общински администрации - Пловдив, Марица и Родопи.
По-голямата част от град Варна е обособена като самостоятелен едномандатен избирателен район с 235 913 избиратели. Част от града, с 47695 избиратели е обособена като територия Варна север, която е придадена към 30 ЕИР - Добрич.
От картата особено нагледно и картинно се вижда в каква степен са подценени, респективно - надценени, многомандатните избирателни райони с превръщането им в едномандатни. (При подценените има повече гласоподаватели над средното, а при надценените са съответно по-малко).
Така например, Смолянски район трябваше да се допълни с общини от три области (!) за да достигне необходимия брой избиратели.
На изборите през месец юли той ще бъде много НАДценен. В подобно положение са Кърджалийски избирателен район, Ямболски район, Видински район (в който трябваше да се включат дунавските общини до Козлодуй и Оряхово включително, плюс общини от вътрешността на Монтанска и Врачанска област за да придобие „човешки вид"), Ловешки район, Кюстендилски район.
На Силистренски район му се налага да събере огромна по площ територия за да стигне до приемлив брой гласоподаватели.
Обратно, вижда се, че Бургаски избирателен район покрива изискуемият брой избиратели само с град Бургас и няколко крайморски общини. Огромна част от територията на Бургаска област преминава в Ямболски избирателен район в рамките на опита за очертаване на приблизително еднакви едномандатни избирателни райони.
Варненски избирателен район е ужасно ПОДценен, както стана ясно за Бургаски. София град излъчва трима депутати, при положение, че има гласоподаватели за 4,8 депутати - точно петима, с включването на общините Елин Пелин и Ихтиман в петия софийски едномандатен избирателен район при „равното делене".
Изложеното по-горе показва, че при една по-гъвкава тактика от страна на протестиращите 70 народни представители - оспорване на границите на избирателните райони, а не на самата конституционност на въвеждането на мажоритарна компонента в избирателната система, Конституционният съд можеше да вземе решение в тяхна полза.
Това решение разбира се, щеше да бъде само в полза и на представителната демокрация в България въобще.
Друг е въпросът, че пак щяхме да сме свидетели на две категории народни представители - при сто процентова избирателна активност, „цената на мандата" на избрания по пропорционалната система депутат щеше да бъде 6 898 810 / 209 = 33 009 гласа, докато цената на мажоритарния депутат щеше да бъде около 222 542 гласа.
Да се нарече подобна разлика - диспропорция, е твърде мек израз, но така е отсъдил законодателят. Конституционният съд поправи волунтаризма на текущото парламентарно мнозинство само отчасти ...
(Следва продължение)
* Изразените мнения в текста са абсолютно лични. Те по никакъв начин не ангажират Съюза за стопанска инициатива (ССИ), на който авторът е заместник председател или УНСС и НБУ, където преподава.
ТеодорДечев
на 24.05.2009 в 00:08:29 #25Ето малко информация за гласуването на българите в чужбинa: http://www.dnes.bg/article.php?id=71354
Stefano
на 23.05.2009 в 15:28:01 #24Приятели друго евентуално решение на настоящата политическа ситуация е като към изискването за мажоритарни избори да се прибави съответния кандидат да бъде заможен човек. Такива хора (или поне голяма част от тях)са образовани и имат по глобално виждане върху проблемите на гражданите в съответната област и държавата, а освен това нямат нужда да изъплняват нечии политически поръчки или нареждания!
ivan_advokat
на 23.05.2009 в 09:59:00 #23Конституционното право беше най-трудният предмет в Академията - разбира се, след любовните уроци и житейските уроци - още си спомням преподавателят ни Боян Баламезов - мисля, че почина. Смятаха го за шантав - например учеше ни как да се провикваме в коридора при първо-второ викане (преди да открие заседанието, съдията трябва да извърши "викане" - но съдилищата нямат "викач" - обикновено или секретарката-протоколчик или самият адвокат или някой от залата трябва да извикат името на страните). Но и до днес на мен ми помага - нямам никакви задръжки да се изцепя в коридора "Илия Илиев, дело 32890 от 09г.". Та така - още през 1993 година се спореше за тези работи. Считам обаче, че именно политиците трябва да ги решат, аз не мога да разбера всичко, освен това отново повтарям това е най-сложната материя - кошмар. Да не говорим за Д`Ондт и други щуротии. Мисля обаче, че дебата е в парламента, нали за това гласувахме за новата Конституция - да имаме 240 глави, те да мислят тези работи. В противен случай става хаос. Винаги е имало противопоставяне на парламент и примерно научни среди. Същият Баламезов, освен него и други (млади) асистенти, много - много не харесваха Конституцията, сменила Живковата от 1971г., поради разбираеми причини - тя е плод на Велико народно събрание, изцяло продукт на пролетариата. Но това е историята - колелото се върти.
Колумнист
на 22.05.2009 в 17:10:13 #22От: И.П.Енчев / enchev.i@abv.bg Дописка до всеки един БЪЛГАРИН съзнаващ условията и времето в което живеем! "За ПЪЛНОТО си щастие, Човек трябва да има СЛАВНО Отечество" Симонид Кьоский, 5 век преди Новата ера. Значи ние БЪЛГАРИТЕ сме нещастни?! Защо, защото нашето Марионетно правителство ни въвлече в €вро-Конгломерата, вътре Социално неподготвени. Драги сънародници, Осъзнайте се Хора-Българо-Славяни, Македоно-Славяни, Българо-Македонци, Сърби!! Ние Историятра си незнаем, а сме седнали да се ХУЛИМ, немски, английски и Религия да учим. Не е ли Позор това? Докога ще бъдем роби не само нa завладяващи територията ни, ами и на самите себеси? Как неразбирате че с 20-ти век умря и си замина влиянието на Личният Култов, Групиран-Идеологически, Етнически и Религиозен фактор, във вътре Държавното Социално Устроисртво. Още по-вече в Държава с Многонационално общество. На основата на тези три Култови фактора ако все още продължаваме да стоим Поляризирани, Ние БЪЛГАРИТЕ ще изчезнем като Държава. Това което го цели и €вро-КОНГЛОМЕРАТА и Турция. Ще си позволя да кажа; СТОП на тази Сляпа Групиранa-Поляризираност! СТОП на намесата на всичките тези (339+1 действащи партии ), коалиции, секти и тем подобни ЛИЧНО-КУЛТОВИ-Аматьорски Увлечения! Не е ли позор тази ГРУПЩИНА в 21-ви Век която разцепва Идеологически, Религиозно и Етнически и без това Поляризираното-разединено Българско Общество? Драги сънародници, ние Българите като най-стара нация в Европа сме дарили Славяно-Езичните народи със Писменност, а все още нямаме твърда и демократична Конституция. Да Конституция неподлежаща на никакви постановления, изменения и допълнения към нея поне за период от 100г. Нямаме и закон който да гарантира и самата КОНСТИТУЦИЯ от умишлената и системна пренагласа от Бизнес-Марионетните ни и Политико-Престъпни правитeлства. Закон закрилящ и Конституцията ни, и вътре-социалните ни честни отношения, живот и работа. А не ежедневните и пренагласи чрес допълнения, изменения и разпоредби към законите и, създаващи спънка в Икономиката и спънка на цялостното развитие на Държавата. Нека Конституционно забраним намесата на този личен Култов, Аматьорски фактор в Общо-Социалните ПРОФЕСИОНАЛНO-Държавни отношения! До кога ще търпим Аматьорщината в Държавата си, плаваща на основата на ГРУПИРАНИТЕ; Идеология, Религия и Етнически произход, поляризиращи Обществото. Моля не ме разбирайте неправилно!! Аз не говоря против тези три фактора за отмяна. Не! Те са основата на нашата лична Единтичниост и всеки трябва да си запаси това. Но да градим съвременна Демократична Държава на основа на Личните по-горе казани фактори, и да търсиме ПРОФЕСИОНАЛИЗЪМ в отношенията си, е наистина ПРЕСТЪПЛЕНИЕ към самите нас а съответно и за Държавата ни-БЪЛГАРИЯ. Ще помоля най любезно, Уважаемият читател да не мисли погрешно, че изложените факти и данни тук са пасквилати насочени лично към или срещу някоко. Не. Това е по-точно самокритика на; Неправилните ни действия в отношенията ни, лежащи на основата на Личните три култови фактора; (Идеология, Вяра и Етнос ), които правят Вътре-общественият живот на Многонационална България, НЕСТАБИЛЕН. Именно тази нестабилност потдържана от всички нас чрез систематичните ни Грешки, поражда и негодуванието и нападките отправяни срещу Държавата, държавните служители и Правителство. А Държавата какво е? Това сме всички ние живеещи на едно место. Нека станем професионалисти в Държавните-Общо-Социални Отношения! Нека на такава основа спрем избора и даването на глас за Аматьорско Правителство! Нека най-после дадем пример като най-Стара нация в Европа как се избира Професионално Правителство на основата на Нова-Конституция, забранила намесата на Личният Култов фактор; Идеология, Религия и Етнически произход, в Общо-Държавните отношения, нямаща аналог в света! Хора-Българи, събудете се! Излезте от Хипнозата! Недавайте да Ви манипулират! "Истината за проблемите не престава да съществува, само защото сме я игнорирали." Факта е неоспорим! С уважение: И.П.Енчев
Рошко
на 21.05.2009 в 20:52:27 #21Господин Дечев , там на Позитано 20 рядко стигат до 4-и клас , не им се сърдете!
ТеодорДечев
на 21.05.2009 в 17:26:43 #20Образован, И аз правя постоянно печатни грешки от бързане и от проблеми с клавиатурата, ама чак район с Ь - ер малък, не съм писал. Оправете си образованието, пък тогава изпадайте в истерия по форумите. Що се отнася до същностната страна на написаното от Вас, то може да е вярно за Съединените щати или за другги страни с федерална структура, където с подобен начин на избор (еднакъв брой избрани от териториални единици с различен брой гласуващи) се подчертава определното ниво на автономност и самостоятелност на територията, от която се излъчва съответният народен избранник. В САЩ на този принцип от всеки щат се избират по двама сенатори, независимо, че броят на гласоподавателите в отделните щати е драстично различен. Така се подчертава равнопоставеността между отделните щати. У нас обаче създаването на автономни териториални единици е забранено изрично от Конституцията. Приятен ден и се успокойте поне малко.
образован
на 21.05.2009 в 16:40:08 #19Безумна тъпота! Идиот! Ти да не милиш че в която и да е страна мажоритарните избори са различни!? Те представляват РАЬОНИ и хората в тях! А не отделни хора!
ТеодорДечев
на 21.05.2009 в 16:27:25 #18Уважаеми NikB, Конституцията у нас е с пряко действие. Друг е въпросът каква е практиката по въпроса - в това число и на Конституционния съд. В конкретния случай, решението за обявяване на промените в Избирателния закон, въвеждащи така наречената "мажоритарна компонента" не е минало, както се казва "за дна бройка". Всъщност - точно за една бройка, защото както става ясно и от текста, гласовете на конституционните съдии са се разделили поравно - 6 на 6. Ако имаше още един глас в подкрепа на тезата за неконституционността на въведените в този вид мажоритарни избори, изборите щяха да си се провеждат изцяло по добрата стара пропоционална система. След като Конституционният съд се е произнесъл, на опозицията не й остава нищо друго, освен да си хвърля шапката, че 8 процентовата бариера е отпаднала и да продължи да играе по създадените правила, въпреки, че мажоритарният депутат във Видин ще бъде избран от няколко пъти по-малко на брой гласоподаватели, отколкото да речем Софийският, Пловдивският или Бургаският. Но да се призовава към бойкот на изборите, заради въвеждането на избор на 31 "мажоритарни" депутати е абсолютно неприемливо. подобен бойкот би обслужил само и единствено управляващите в момента партии и разни креации от типа на "Лидер". Подобно поведение би било равносилно на дезертьорство, то би било престъпление. Не е лошо да си спомним думите на Талейран за разстрела на Енгиенския херцог - "това не беше само престъпление - по-лошо, това беше грешка". В нашият случай, това ще бъде ОГРОМНА грешка.
NikB
на 21.05.2009 в 12:24:20 #17Крайно време е конституцията и международните договори да започнат да се прилагат пряко и в България. След като този избирателен закон противоречи и на конституцията и на договора от Маастрих, какво пречи да бъде атакуван в съда (и в България и в Европа)? И за какво опозицията се съгласява да участва в избори, в които Видинските цигани ще имат 5 пъти по-големи избирателни права от софийските ?
ТеодорДечев
на 21.05.2009 в 11:25:47 #16dddddd при цялото ми увaжение, тези анализи трябваше да са си ги направили други хора, ПРЕДИ сезирането на Конституционния съд. Още по-добре - преди да се гласува в Народното събрание. Сега нещата са вече "след дъжд качулка". След изборите пък ще бъдат ..."след дъжд - качулка на хиперкуб". Дано поне новото парламентарно мнозинство си вземе някаква поука от простотията, която предстои и ремизира избирателния закон в някаква рационална посока ...
dddddd
на 21.05.2009 в 03:54:23 #15Г-н Дечев Има неправда, и добре е да се изложи в няколко реда, за да стане ясно на всеки. Анализи след изборите.
stg
на 21.05.2009 в 02:14:02 #14цялата история с така наречените "мажоритарни" избори които били панацеята за България беше лансирана доста сполучливо с едниствена цел да стане това което стана. Какво и е пропорционалното на сегашната система тя е смесена не схващате ли номера. Чиста мажоритарна система има само при 2 партии иначе какво излиза, гласуват 23 процента за някой и той е депутат а гласовете на 77 процента отиват на майната си - това ли искате ?
pantafil
на 20.05.2009 в 20:52:46 #13Ало, читателя! Изборите са нарочно през лятото, за да могат 1 200 000 варненци да се изявят.Като прибавим и стотина хиляди софианци избора е наш- НА ТЪПАНАРИТЕ. Пък сте и мнозинство бе гадини мръсни.
Бойчо
на 20.05.2009 в 16:39:12 #12Тези депутати ще са толкова "мажоритарни", колкото аз съм китаец. Това е пълна подигравка с народа и абсолютно порнография.
Рошко
на 20.05.2009 в 15:19:27 #11Договор от Маастрихт (1992) Artikel F (1) Die Union achtet die nationale Identität ihrer Mitgliedstaaten, deren Regierungssysteme auf demokratischen Grundsätzen beruhen. (2) Die Union achtet die Grundrechte, wie sie in der am 4. November 1950 in Rom unterzeichneten Europäischen Konvention zum Schutze der Menschenrechte und Grundfreiheiten gewährleistet sind und wie sie sich aus den gemeinsamen Verfassungsüberlieferungen der Mitgliedstaaten als allgemeine Grundsätze des Gemeinschaftsrechts ergeben. (3) Die Union stattet sich mit den Mitteln aus, die zum Erreichen ihrer Ziele und zur Durchführung ihrer Politiken erforderlich sind. (1) Европейският съюз пази националния идентитет на държавите членки , чиито управленски механизми се базират на демократичните принципи*. (2) Европейският съюз пази основните права , така както са записани и представени в европейската конвенция за защита на човешките права и свободи в Рим на 4. ноември 1950г. (3) Европейският съюз се обзавежда с тези средства , които са необходими до достигането на неговите цели и политика. *демократични принципи - демокрация Демокрацията е принцип за вземане на решения, при който се зачитат равни права на всички личности. (източник Български тълковен речник) В случая 1 глас от МИР Видин да е равен на 4 гласа от МИР София тези принципи са нарушени , следователно изборният закон е противодействие с договора от Маастрихт!
Рошко
на 20.05.2009 в 15:00:33 #10Господин Дечев , а ние българите , които сме в чужбина към кой МИР сме? Смея да отбележа , че сте се постарали да разчертаете един по-справедлив модел на избиране. Иначе казано , със сегашния модел (изработен всички знаем къде) един глас от МИР Видин ще тежи колкото 4 гласа от 24 МИР София , което е меко казано недемократично и със сигурност противоконституционно. Ясно ни е на всички какво се цели с тази система. Това което ме интересува е , дали тази концепция изработена от някой титан на мисълта от БСП-ДПС не е в противоречие с договорите подписани от европейските държави членуващи в ЕС? Нека разгледаме договорите от Мастрихт и Ница , а защо не и по-ранните от Рим и Брюксел и да видим какво пише там за демократичния характер на ЕС и за равнопоставеността на всеки един гласоподавател! Предполагам , че ЕК вече е запозната с желанията на родното правителство да разпредели точно по този начин и също така предполагам , че там вече се обсъждат наказателни мерки спрямо България и нейните институции (най-вече съд и правосъдна система). Аз мисля , че това ще стане точно преди парламентарните избори и това ще бъде един звучен европейски шамар , които нашите управници не само че заслужават , но и мисля , че той е някак си закъснял с една година!
boris
на 20.05.2009 в 14:46:32 #9Ами въпросът ми е по сроро следният, съжалявам ако е прозвучало неянсо, но България не е федеративна държава и няма почти никакво местно самоуправление, нито исторически оформени провинции, освен просто Мизия и Тракия, които нямат никакъв съвременен смисъл. Да не говорим че и територията и е достатъчно малка, заради което аз лично не разбирам въобще смисъла от изборното райониране. какво точно означава депутат от еди койси район?
ТеодорДечев
на 20.05.2009 в 14:22:04 #8Извинявам се за смешните печатни грешки, ама много бързах, пък и клавиатурата плаче за смяна, ама все не остава време за покупи на нов хардуеър ...
ТеодорДечев
на 20.05.2009 в 14:19:34 #7Г-не Борисе, Извинявайте, ама задавате малко странен въпрос. Ако парламентът се състоеше от един - единствен народен представител - тогава България щеше цялата да е един едномандатен (тоест мажоритарен) избирателен район. Това, за което питате, а може би и предлагате е осъществимо точно при пропорционалната избирателна система. Има достатъчно държави, където пропорционалните изборни (партийни) листи са общонационални - тоест териотроията на цялата страна е един общ многомандатен избирателен район. Така е дории при смесената избирателна система, възприета в Германия, за която съм писал не веднъж. Там изборът по пропорционалната компонента се извършва с национални партийни листи за цялата територия на Федералната република. (За същността на немската идзбирателна система, можете да прочетете в по-стари мои текстове, бонародвани в нюз.бг). Има и държави с чиста пропорционална ситема, където цялата територия на страната е един многомандатен избирателен район. Такава е примерно държавата Израел, където също така НЯМА процентова бариара за влизане на отделните партии. Ролята на процентова бариера играе "цената" за спечелване на един мандат.
velikiat
на 20.05.2009 в 14:17:31 #6драги дечев, независим ми изглеждаш, не политически аранжиран и значи граждански сектор, ида с реч да излея двайсегодин неживот в милата родина, управлява ни политикоикономическа мафия, модел луканов и първия и кръстник, казват гоце е сегашния, щом станишев пълни памперси от него, е, вера веке не остана за живот кат европеец, вервам само в ес, барозу и дружина да ни освободят и радостта от живота да ни върнат