В четвъртък въоръжени бунтовници претърсваха останките на самолета на Малайзия еърлайнс, който беше свален с ракета земя-въздух. Мъже в камуфлажни униформи показваха холандски паспорти пред камерите, а един от тях използваше мобилния си телефон, за да прави снимки на ужасяващата сцена.

След като чули силната експлозия в четвъртък следобед, жителите на съседното село, първоначално останали в домовете си. Те помислили, че са под обстрел от украинската армия, казва местен журналист, който нарича себе си Сергей. "Експлозията беше толкова мощна, че един приятел дори се хвърли на земята."

Младежите от града отидоха с мотопеди на мястото на инцидента, което е на три километра разстояние. Видяха труп от едната страната на пътя, разказва Сергей. Имаше тела с изкривени крайници, лежащи на земята. Устата на една мъртва жена все още беше отворена в писък.

Почти е сюрреалистичен, начинът, по който човешкото страдание от една авиационна катастрофа се сблъсква с войната в източната част на Украйна, на територията, която е под контрола на проруски сепаратисти в източния край на Европа.

Всички 298 пътници на борда на Боинг 777 са загинали при катастрофата. Много от тях са били на път към екзотични дестинации в Азия. Цели семейства са загинали, както е видно от детските рисунки и комикси, които сега лежат разпръснати в украинската пустош. 189 от пътниците са от Холандия, която е в траур от четвъртък насам.

До миналата седмица голяма част от Западна Европа възприемаше гражданската война в Украйна като чужд и далечен конфликт, който се води от брадати мъже в странни униформи. Със свалянето на полет MH 17 конфликта стана много по-близък.

Всъщност, ракетата, с която е свален самолетът можеше да засегне всеки, който пътува до ваканционна дестинация в Азия. Самолетният маршрут над източната част на Украйна е известен на пилотите като "L980". Всеки, който някога е летял от Франкфурт, Амстердам или Лондон до Сингапур, Хонг Конг и Мумбай най-вероятно е пътувал по него.

По време на инцидента полети на Сингапур еърлайнс и Еър Индия са били във въздушното пространство над територията на бунтовниците. Само на няколко километра е бил и полет LH 797 на Луфтханза на път от Хонг Конг до Франкфурт, който също е планирал да прелети над района няколко часа по-късно, но след инцидента пилотите са били инструктирани да програмират нов маршрут за полета.

Свалянето на MH 17 може да остане в историята като повратна точка в конфликта „Украйна". Ако това се случи, за първи път бедствие на гражданската авиация ще има огромни политически последствия.

Руският опозиционен политик Борис Немцов характеризира свалянето на малайзийския самолет близо до източния украински град Донецк като еквивалент на 9/11 за Източна Европа. Въпреки, че това може би не е най-доброто сравнение, със сигурност катастрофата на 17 юли ще отбележи важна повратна точка за Русия и президента Владимир Путин, както и за новия президент на Украйна, Петро Порошенко. Тя също така представлява повратен момент за Запада и европейците по-специално, тъй като това може да ги принуди да имат по-решителен подход в конфликта в Украйна.

Твърденията на Русия, че това е чисто регионален конфликт, който не се отнася до останалата част от света вече не могат да са безспорни.

Официалните разследвания ще продължат дълго време и изглежда малко вероятно, че всички страни ще признаят заключенията на експертите. Но вече е ясно, кои са основните заподозрени за свалянето на самолета:
проруските сепаратисти в Украйна, които са получили значителен брой оръжия от Русия през последните седмици и може би неволно са ударили пътническия самолет с ракета земя-въздух и очевидно са смятали, че това е украински военен самолет.

Миналия петък президентът на САЩ Барак Обама, повтаряйки мнението на своя посланик в Обединените нации, Саманта Пауър, заяви, че вероятно бунтовниците ще бъдат обвинени за тази "глобална трагедия." Според съобщения в медиите в САЩ изображенията, записани от американските шпионски сателити подкрепят неговото твърдение. Германският канцлер Ангела Меркел бе по-предпазлива, въпреки че много дипломати в германското външно министерство също смятат тази версия за събитията, за правдоподобна.

Ако се окаже, че проруските бунтовници са виновни, руският президент Владимир Путин също ще бъде изправен пред сериозни критики, които най-вероятно ще се изразят в по-нататъшни санкции, които могат да навредят много на Русия. Поради тази причина сепаратистите първоначално не дадоха достъп на независимите наблюдатели на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ) до мястото на катастрофата.

"Ние нямаме време за пропаганда", заяви Обама. "Ние нямаме време за игри." Председателят на украинския парламент Александър Турчинов дори призова Запада да започне да изпраща оръжия в страната му.

В Европа, много лидери изразиха възмущение за свалянето на самолета. В редакционна статия, отпечатана от вестник "Sunday Times", британският премиер Дейвид Камерън нарече атаката "пряк резултат от дестабилизацията на една суверенна държава от Русия, нарушаване на нейната териториална цялост, защита на безскрупулна милиция, както и обучението и въоръжаването й. ... Ние трябва да превърнем тази момент на възмущение в момент на действие.

"Той също така призова другите европейски лидери, да "реагират" с нови санкции. "Твърде дълго имаше нежелание от страна на много европейски страни да се изправят пред последствията от това, което се случва в източната част на Украйна," пише Камерън.

След телефонни разговори с германския канцлер Ангела Меркел и френския президент Франсоа Оланд в неделя, Камерън излезе с изявление, че лидерите са се споразумели, че непосредствен приоритет е да се осигури достъп до мястото на катастрофата и да се гарантира, че специализирани екипи могат да върнат телата на жертвите у дома.

В Германия досега преобладава резервираното отношение. Нито канцлерът Меркел, нито външният министър Щайнмайер публично са обвинили Путин за инцидента. В петък канцлерът заяви: "Тези събития за пореден път ни показаха, че това, което се изисква, е политическо решение и преди всичко, че Русия, е отговорна за това, което се случва в Украйна в момента."

298-те души, които загинаха над Украйна нямат нищо общо с конфликта, но смъртта им може да бъде от голямо значение. Те най-вероятно дори не са и знаели, че летят над Украйна.

На президента Путин отне няколко часа, за да направи изявление след катастрофата. Накрая той каза: "Разбира се, правителството, на чиято територия това се случило е отговорно за тази ужасна трагедия." Той също така посочи, че ако Украйна не е била започнала военна офанзива срещу сепаратистите, инцидентът никога нямало да се случи. Това твърдение той повтори и в понеделник. "Можем да кажем с увереност, че ако бойните действия в източната част на Украйна не бяха подновени на 28 юни, тази трагедия нямаше да се случи", каза Путин и добави - "Никой не трябва и няма право да използва тази трагедия за користни цели."

В същото време руските държавни медии денонощно съобщаваха, че украинските сили вероятно са свалили самолета. По-голямата част от руснаците вярват на повтарящите се твърдения на експерти, които настояват, че проруските бунтовници дори не разполагат с видовете оръжия, използвани при инцидента.

Пропагандната офанзива достигна връхна точка с доклада на руската информационна агенция Интерфакс, който твърди, че нападението е било в действителност насочено към самият Путин, който се е завръщал от пътуване в Латинска Америка.

Въпреки това, има много индикации, че сепаратистите вероятно са отговорни. В Съединените щати, бяха представена през уикенда, "убедителни" доказателства, че бунтовниците са свалили самолета. В неделя държавният секретар на САЩ Джон Кери заяви пред СиЕнЕн,че Русия е предоставила големи количества тежки оръжия на украинските сепаратисти и дори ги е обучила да използват ракети от типа SA-11 (Бук), които се смята, че са били използвани при атаката срещу полет MH 17.

В терминологията на НАТО системата Бук е посочена като "досадник." Тя може да записва шест цели едновременно и може да ги сваля от разстояние до 25 километра.

Посланикът на САЩ в ООН Саманта Пауър заяви пред Съвета за сигурност на ООН, че бунтовниците преди са сваляли украински военни транспортни самолети. Освен това, тя каза, че са били забелязани със системата Бук в четвъртък. Министъра на вътрешните работи в Киев разпространи видеозапис, показващ транспортирането на системата до руската граница. Видеото е записано в 04:50 ч. миналия петък, или около 12 часа след катастрофата на MH 17.

Няма да е изненадващо, ако бунтовниците, които не са обучени военнослужещи, са сбъркали пътническия самолет с украински военен самолет. Сепаратистките лидери командват бойни части, състоящи се от миньори, шофьори на камиони, смелчаци и безработни. Професионалните войници, като командира на т.нар батальон Восток, Александър Ходаковски, също считат, че има необучени войници в техните собствени редици.

Работата със зенитни ракети е много по-трудна. За да се управлява правилно, дори и по-прости модели като системата Бук, се изискват най-малко трима войници, които "трябва да бъдат обучавани най-малко в течение на един месец", казва московският военен експерт Александър Голтц.

Филип Бридлав, върховен командващ на НАТО за Европа, предупреди служителите на Пентагона в края на юни, че Русия обучава сепаратисти да използват зенитни системи от руската страна на границата, и че тези ракетни батареи по-късно ще бъдат транспортирани  в Украйна.

Генералният секретар на НАТО Андерс Фог Расмусен отдавна сочи за заплахата от "зелените човечета" в източната част на Украйна.

В момента се анализира дали мисия на ООН би била един правилен подход за Украйна. Служители в Министерството на отбраната на Германия подкрепят това решение, както и председателят на комисията по отбрана в парламента на Германия, Ханс-Петер Бартелс.

"Мироопазващи сили на ООН със сигурност са възможност да се контролира едно съвместно решение, което ще бъде взето чрез преговори", казва Бартелс, който е член на Германската лявоцентристка социалдемократическа партия (SPD).

Ясно е, че няма да бъде лесно да се получи одобрение на идеята за мисия за мир. Русия, като постоянен член на Съвета за сигурност на ООН, има право на вето и влияние върху всички важни решения.

Трудно е да си представим Путин да позволи на силите на ООН да му попречат да играе своите опасни игри през границата.

***
Статията е публикувана със съкращения